Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا، آزمون سلکتیویداد

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در اسپانیا، باید در آزمون های ورودی خاصی به اسم EBAU یا آزمون PCE که به آن ها آزمون سلکتیویداد (Selectividad) نیز گفته می شود، شرکت کنند.  EBAU مخصوص افرادی است که تحصیلات دوره دبیرستان خود را در سیستم آموزشی اسپانیا گذرانده باشند و PCE آزمون ورودی دانشگاه های اسپانیا برای دانشجویان بین المللی طراحی شده است. این آزمون های ورودی به منظور سنجش دانش متقاضیان در بخش های عمومی و تخصصی، به زبان اسپانیایی برگزار می شود. حداکثر نمره قابل کسب در هر آزمون، 14 و حداقل نمره لازم برای اخذ پذیرش معمولا با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت است. با این حال اخذ پذیرش در دانشگاه های اسپانیا فقط بر اساس آزمون ورودی نیست. 40% از امتیاز لازم برای اخذ پذیرش بر اساس نتایج آزمون ورودی و 60% دیگر بر اساس معدل، مدرک دیپلم و نمرات دروس دوره دبیرستان محاسبه می شود. 

کشورهای زیادی برای پذیرش دانشجویان بین المللی آزمون ورودی دارند که سختی این آزمون در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برای تحصیل در روسیه نیز یک آزمون ورودی وجود دارد. اما این آزمون به مراتب خیلی ساده تر از آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا است. در روسیه حتی ممکن است نیاز به شرکت در آزمون ورودی وجود نداشته باشد یا آزمون ورودی فقط به صورت یک مصاحبه شفاهی انجام شود. در مقاله “با صفر تا صد شرایط تحصیل کارشناسی در اسپانیا آشنا شویم” شما را با الزامات و شرایط لازم برای تحصیل کارشناسی در اسپانیا آشنا کردیم. ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد توسط کارشناسان با تجربه خود موفق به اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا برای افراد بیشماری شده ایم. اکنون با ما همراه باشید تا با آزمون ورودی دانشگاه های اسپانیا برای تحصیل در اسپانیا آشنا شوید.

زمان مطالعه: 8 تا 10 دقیقه

 آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا
آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا

نام های مختلف آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا

زمانی که در مورد آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا تحقیق کنید، با کلمات مختلفی روبرو می شوید که ممکن است حتی به اشتباه تعریفی یکسان برایشان ارائه شده باشد یا به جای یکدیگر به کار برده شوند. برای اینکه از این اشتباه جلوگیری کنیم و از طرفی بتوانید کلمات مخففی که در این مقاله آورده شده را بهتر درک کنید، جدول زیر به عنوان یک دیکشنری کوچک در زمینه آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا برای شما آماده شده است. در ادامه مقاله نیز آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا را با جزئیات بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

کلمه مخفف معادل اسپانیایی معادل انگلیسی معادل فارسی به همراه توضیح
EBAU Evaluación del Bachillerato para el Acceso a la Universidad Baccalaureate Evaluation for University Access آزمون ارزیابی تحصیلی برای ورود به دانشگاه های اسپانیا. این آزمون جایگزین PAU شد.
EVAU Evaluación de Acceso a la Universidad University Access Evaluation آزمون ارزیابی تحصیلی برای ورود به دانشگاه های اسپانیا که در واقع نام دیگر آزمون EBAU در برخی از ایالت های اسپانیا است.
PAU  Pruebas de Acceso a la Universidad Baccalaureate Evaluation for University Access آزمون ارزیابی مدرک دیپلم ورود به دانشگاه های اسپانیا که دیگر برگزار نمی شود و توسط EBAU جایگزین شده
PCE Pruebas de Competencias Específicas Specific Competency Tests آزمون ارزیابی موضوعات خاص برای تحصیل در دانشگاه های اسپانیا. این آزمون توسط UNED برگزار می شود و برای متقاضیان بین المللی است که مدرک دیپلم خود را در اسپانیا کسب نکرده اند
Selectividad اصطلاحی برای اشاره به آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا به خصوص PCE و EBAU
UNED Universidad Nacional de Educación a Distancia National University of Distance Education دانشگاه ملی آموزش راه دور اسپانیا. گرچه نام آزمون نیست ولی احتمالا زیاد آن را بشنوید.
UNEDasiss سیستم مدیریت پذیرش متقاضیان خارجی برای تحصیل در اسپانیا که آزمون PCE را برگزار می کند.
DELE The Diplomas de Español como Lengua Extranjera Diplomas of Spanish as a Foreign Language مدرک زبان اسپانیایی به عنوان یک زبان خارجی – مدرک زبان لازم برای تحصیل در اسپانیا
ECTS European Credit Transfer and Accumulation System نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی برای معادل سازی نمره و واحد های درسی میان کشورهای اروپایی

 

بیشتر بخوانیم: اپلای و تحصیل دوره های زبان اسپانیایی (فوری و آسان)

آزمون ورودی EBAU در دانشگاه های اسپانیا 

آزمون ورودی EBAU آزمون ورودی دانشگاه های اسپانیا، مخصوص شهروندان اسپانیا و کسانی است که تحصیلات مقدماتی خود را در سیستم آموزشی اسپانیا پشت سر گذاشته باشند. این آزمون جایگزینی برای آزمون قدیمی تر دانشگاه های اسپانیا، یعنی آزمون PAU است. متقاضیان بین المللی معمولا در آزمون PCE شرکت می کنند، اما اینکه متقاضیان باید برای اخذ پذیرش در چه آزمونی شرکت کنند، کاملا به دانشگاه، رشته و ایالتی که دانشگاه در آن قرار دارد بستگی خواهد داشت. گرچه احتمال آن کم است، اما ممکن است دانشگاه مدرک هر دو آزمون را نیز از دانشجو تقاضا کند. آزمون EBAU به دو بخش اجباری و اختیاری تقسیم می شود که ساختار آن به شکل زیر است:

بخش عمومی یا اجباری

  • زبان و ادبیات اسپانیا: این بخش از امتحان به شما این امکان را می دهد که بین دو متن که به زبان اسپانیایی نوشته شده اند، یکی را انتخاب کنید. پس از انتخاب متن باید سوالات را با توجه به آن پاسخ دهید.
  • تاریخ یا فلسفه اسپانیا: در زمان امتحان می توانید بین این دو موضوع یکی را انتخاب کنید و به چند سوال در مورد آن پاسخ دهید.
  • آزمون زبان خارجی: سوالات آزمون زبان خارجه می تواند به انتخاب دانشجو، از یکی از زبان های فرانسه، انگلیسی، آلمانی، پرتغالی یا ایتالیایی باشد. 
  • موضوع فردی: قسمت چهارم و آخر امتحان نیز با انتخاب دانشجو مشخص می شود. هر شخص می تواند سوالات بخش آخر را از میان موضوعاتی از گروه هنر(هنرهای زیبا، رقص، موسیقی) یا از گروه علم و فناوری انتخاب کند. 

بخش اختیاری

این قسمت از آزمون اختیاری است و شرکت در آن برای نشان دادن سطح علمی و مهارت متقاضی در موضوعات مربوط به دانشگاه است. در این بخش، دانش آموزان می توانند موضوعات مرتبط با رشته دانشگاهی مورد نظر خود را انتخاب کنند و حداکثر در امتحان 4 موضوع شرکت کنند. گرچه فقط نمره دو موضوعی که متقاضی بیشترین نمره را در آن ها کسب کرده در نظر گرفته می شوند. موضوعات این آزمون شامل موارد زیر می شود:

  • علوم: زیست شناسی، شیمی؛
  • مهندسی و تکنولوژی: فیزیک، ریاضی (اگر در مرحله اجباری گرفته نشود)؛
  • مطالعات اجتماعی: جغرافیا، اقتصاد تجارت؛
  • علوم انسانی: فلسفه، تاریخ هنر.

نمره لازم برای قبولی در آزمون EBAU

نمره قبولی برای هر رشته در هر دانشگاه متفاوت است و می تواند بین حداقل 5 و حداکثر 14 باشد. به عنوان مثال، نمره پذیرش قطعی (nota de corte) برای تحصیل پزشکی در دانشگاه بارسلونا، در ژوئن 2023، 12.895 بود، اما نمره لازم برای اخذ پذیرش رشته هایی مانند تاریخ، طراحی یا باستان شناسی در همین دانشگاه، 5 بود.

حداکثر نمره قابل کسب در این آزمون 14 است که از میانگین نمرات کسب شده در بخش عمومی، بخش اختیاری و معدل مدرک دیپلم به صورت زیر محاسبه می شود:

  • 10 نمره:
    •  60% بر اساس معدل دیپلم و نمرات دبیرستان (بعد از معادل سازی با سیستم آموزشی اسپانیا)؛
    •  40% بر اساس نتایج آزمون بخش عمومی (اجباری) آزمون؛
  • 4 نمره بر اساس بخش داوطلبانه یا آزمون موضوعات خاص.

نتایج بخش عمومی آزمون تاریخ انقضا ندارد؛ اما نتایج بخش اختیاری فقط برای 2 سال معتبر هستند.

آزمون سلکتیویداد

آزمون ورودی PCE در دانشگاه های اسپانیا چیست؟

متقاضیانی که مدرک دیپلم خود را از کشوری به غیر از اسپانیا کسب کرده باشند، باید در آزمون PCE شرکت کنند تا بتوانند از دانشگاه های دولتی اسپانیا پذیرش بگیرند. آزمون PCE، مجموعه ای از آزمون های خاص است که توسط موسسه UNEDasiss در سراسر اسپانیا و 45 مرکز در دیگر کشورهای جهان برگزار می شود. برای آشنایی با بهترین دانشگاه های دولتی اسپانیا، می توانید مقاله “لیست دانشگاه های دولتی اسپانیا” را مطالعه کنید.

درس های مورد نیاز برای شرکت در آزمون PCE

انتخاب موضوعی که در امتحان آن ها باید شرکت کنید، به دو متغیر بستگی دارد:

1: قوانین مربوط به دانشگاه و ایالتی که دانشگاه در آن واقع شده. به عنوان مثال، برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بارسلونا (منطقه کاتالونیا)، باید در آزمون 6 درس شرکت کنید، در حالی که در دیگر ایالت های اسپانیا مانند اندلس یا مادرید، معمولا به نمره 4 دروس نیاز دارید.

2: مسیر تحصیلی متقاضی و رشته تحصیلی مورد نظر.

همان طور که گفتیم، آزمون های خاصی که باید در آن ها شرکت کنید، به رشته تحصیلی و دانشگاهی که برای آن اپلای می کنید بستگی دارد. با این حال، به کمک راهنمای زیر می توانید با دروس امتحانی رشته های مختلف آشنا شوید.

رشته های STEM :STEM مخفف کلمه علوم طبیعی، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. برای هر رشته تحصیلی که در یکی از این 4 گروه قرار می گیرد، ممکن است لازم باشد در آزمون درس هایی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی شرکت کنید. رشته پزشکی نیز در این زیر گروه قرار می گیرد.

علوم انسانی: برای تحصیل در رشته های شاخه علوم انسانی، معمولا نیاز به شرکت در آزمون موضوعاتی مانند تاریخ، زبان و ادبیات اسپانیایی، فلسفه یا تاریخ هنر است.

علوم اجتماعی: امتحان رشته های گروه علوم اجتماعی نیز معمولا شامل دروس جغرافیا، اقتصاد و ریاضیات کاربردی در علوم اجتماعی می شود.

ساختار آزمون PCE

آزمون PCE شامل چندین آزمون جداگانه است. هر آزمون برای ارزیابی دانش و شایستگی متقاضی در زمینه تحصیلی خاصی طراحی شده است. موضوعات موجود برای آزمون PCE عبارت اند از:

  • تاریخ هنر
  • زیست شناسی
  • رسم فنی
  • طراحی مدل شرکت و کسب و کار
  • تاریخ فلسفه
  • فیزیک
  • جغرافیا
  • تاریخ اسپانیا
  • انگلیسی
  • لاتین
  • تفسیر زبان و متن
  • ریاضیات CCSS
  • ریاضی 2
  • شیمی

روش نمره دهی در آزمون PCE

هر امتحان PCE، در مقیاسی از 0 تا 10 به صورت زیر نمره دهی می شود:

  • 0 تا 4.9: مردود
  • 5 تا 6.9: قبول
  • 7 تا 8.9: خوب
  • 9 تا 10: عالی

حداکثر نمره قابل کسب در این آزمون نیز 14 است. کارنامه آزمون توسط UNEDasiss ارائه می شود و نمره نهایی در آن درج می شود. اما اگر بخواهید خودتان نمره خود را محاسبه کنید می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

نمره نهایی =  (0.2 x NMB + 4) + (0.1 x E1) + (0.1 x E2) + (0.1 x E3) + (0.1 x E4)

NMB = میانگین نمرات کارنامه دبیرستان.

Ex = نمره کسب شده در هر آزمون خاص (PCE) به شرطی که حداقل نمره 5 از 10 کسب شده باشد.

بر اساس این فرمول، حداکثر نمره قابل کسب 10 است. برای محاسبه نمره از 14، باید نمره دو درس که در آزمون آن ها بیشترین نمره را کسب کردید، در 0.2 ضرب کنید.

زمان برگزاری آزمون PCE

موسسه UNEDasiss آزمون PCE را دو بار در سال، در ماه های ماه می و سپتامبر برگزار می کند. در سال 2024، آزمون ماه می در روزهای 22 تا 24 ام برگزار شود اما تاریخ دقیق برای آزمون سپتامبر هنوز مشخص نشده. زمان آزمون برای هر موضوع یک ساعت و نیم است.

UNedasiss چیست؟

UNedasiss سیستمی است که برای بررسی مدارک تحصیلی و مدیریت درخواست پذیرش متقاضیان خارجی برای تحصیل در اسپانیا ایجاد شد. سیستم UNEDasiss به صورت مخصوص برای دانشجویان بین المللی ایجاد شد به دانشجویان خارجی کمک می کند تا برای شرکت در آزمون ورودی EBAU و PCE آماده شوند. از طریق این سیستم بررسی و معادل سازی مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی برای اخذ پذیرش در دانشگاه های اسپانیا انجام می شود. یکی از فعالیت های اصلی این سیستم، برگزاری آزمون ورودی مخصوص دانشجویان بین المللی یا آزمون PCE است. از طرفی این سیستم یک دیتا سنتر مرکزی برای بررسی مدارک متقاضیان خارجی توسط دانشگاه های اسپانیا ایجاد کرده است که فرایند پذیرش دانشجویان بین المللی را سرعت می بخشد.

سوالات متداول برای آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا

آیا شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا الزامی است؟

بله. در مقطع کارشناسی، برای ورود به اکثر رشته ها، نیاز به شرکت در آزمون ورودی وجود دارد. این آزمون به اسم های EBAU،PAU  یا سلکتیویداد شناخته می شوند. 

آیا برای تحصیل در اسپانیا به مدرک آیلتس نیاز دارم؟

بله. اگر قصد دارید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید سطح زبان خود را توسط یکی از مدرک های بین المللی زبان، مانند آیلتس یا تافل اثبات کنید. برای کسب مدرک زبان اسپانیایی نیز باید در آزمون زبان DELE شرکت کنید.

تمکن مالی اسپانیا برای اخذ پذیرش تحصیلی چقدر است؟

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا در سال 2024، 600 یورو در ماه یا 7200 یورو در سال است.

سخن آخر

اکنون که با آزمون های ورودی دانشگاه های اسپانیا آشنا شدید، کافی است اطلاعات رشته مورد نظر را در سایت هر دانشگاه بررسی کنید تا با آزمون ورودی خاص آن رشته آشنا شوید. اگر در زمینه تحصیل در اسپانیا و آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، همواره می توانید از طریق بخش نظرات سوالات خود را از ما بپرسید یا با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس برقرار کنید. اگر نیاز به مشاوره حضوری دارید، همواره می توانید به دفتر مرکزی و اصلی ما در شهر تهران مراجعه کنید.

 

Main Headers

  • University Entrance Exam in Spain, Selectividad Exam
  • Different Names of Entrance Exams in Spain
  • EBAU Entrance Exam in Spanish Universities
  • Required Score for Passing the EBAU Exam
  • What is the PCE Entrance Exam in Spanish Universities?
  • Grading Method in the PCE Exam
  • What is UNEDasiss?

منبع: unedasiss

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا