صفر تا صد شرایط تحصیل کارشناس ارشد در اسپانیا ( + تحصیل فوق لیسانس در اسپانیا)

اسپانیا بیشتر به خاطر تاریخ و فرهنگ غنی که دارد شناخته شده است، اما کیفیت بالای آموزش عالی آن است که دانشجویان برجسته بین المللی را به این کشور جذب می کند. مدارک صادر شده توسط دانشگاه های این کشور در تمام دنیا دارای اعتبار هستند. از طرفی یادگیری زبان اسپانیایی می تواند فرصت های ورود به بازار کار جهانی را به شدت افزایش دهد. تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا در هر رشته ای ممکن است و از این نظر هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

اسپانیا دارای مناظری زیبا، مردمی خون گرم، غذاهای خاص و آب و هوای دلپذیر در تمام طول سال است. این ویژگی ها اسپانیا را  به مکانی عالی برای شروع یک زندگی جدید تبدیل می کند. هر ساله میلیون ها دانشجوی کارشناسی ارشد، برای دست یابی به آموزش با کیفیت و ورود به بازار کار اروپا، به اسپانیا مهاجرت تحصیلی می کنند.

اگر قصد دارید برای تحصیل کارشناسی ارشد به اسپانیا مهاجرت تحصیلی داشته باشید، این مقاله یک راهنمای کامل برای شما است.

دانشگاه در اسپانیا
دانشگاه در اسپانیا

زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

 

آمار و ارقام دانشگاه های اسپانیا

  • دانشگاه ها: 86
  • دانشگاه دولتی: 50
  • قدیمی ترین دانشگاه: دانشگاه سالامانکا (1218 میلادی)
  • دانشجویان بین المللی: بیش از 90000 نفر
  • طول دوره کارشناسی ارشد: 1 تا 2 سال
  • شهریه دانشگاه: بستگی به دانشگاه و رشته دارد
  • سال تحصیلی: سپتامبر تا ژوئن
لیست بهترین و ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا ۲۰۲۳-۲۰۲۴
لیست بهترین و ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا ۲۰۲۳-۲۰۲۴

برترین رشته های مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

در دانشگاه های اسپانیا می توانید هر رشته ای که دوست دارید را پیدا کنید و تحصیلات خود را در تمام سطوح تحصیلی ادامه دهید. رشته های مدیریت، حقوق بین الملل، اقتصاد بین الملل، علوم اجتماعی و حقوق زنان، برخی از رشته هایی هستند که دانشگاه های اسپانیا در آنها به نوعی تخصص دارند، اما به هیچ عنوان محدود به این رشته ها نیستید. از برترین رشته های ارائه شده در دانشگاه های اسپانیا، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
  • کارشناسی ارشد معماری
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد اقتصاد
  • کارشناسی ارشد حقوق
  • کارشناسی ارشد گردشگری
  • کارشناسی ارشد در روابط بین الملل
  • کارشناسی ارشد علوم داده
  • کارشناسی ارشد گردشگری

برترین دانشگاه های اسپانیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه کمپلوتنسه مادرید
  • دانشگاه مستقل بارسلونا
  • دانشگاه ناوارا
  • دانشگاه پومپئو فابرا
  • دانشگاه پلی تکنیک مادرید
  • دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا
  • دانشگاه مادرید
  • دانشگاه گرانادا
  • دانشگاه کاتالونیا
  • دانشگاه والنسیا

ساختار دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا

دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا می تواند بین 12 تا 24 ماه طول بکشد که دانشجویان باید در این بازه زمانی بین 60 تا 120 واحد یا ECTS را پشت سر بگذارند. در پایان دوره کارشناسی ارشد، دانشجویان باید پایان نامه خود را تکمیل کنند، که تعداد واحد اختصاص داده به آن می تواند بین شش تا 30 واحد متغیر باشد. اما به طور کلی، پایان نامه نزدیک به یک چهارم کل دوره کارشناسی ارشد را به خود اختصاص می دهد.

دوره های کارشناسی ارشد ارائه شده از طریق برنامه اراسموس در اسپانیا بسیار رایج است. مدت آنها همیشه دو سال است و شامل دوره های تحصیل در خارج از کشور، کاریابی و یا کارآموزی نیز می شوند. کارشناسی ارشد اراسموس را نباید با کارشناسی ارشد “بین دانشگاهی” که به طور مشترک توسط گروه هایی از موسسات اسپانیایی ارائه می شود، اشتباه گرفت.

 

هزینه ها و شرایط زندگی دانشجویی در اسپانیا ۲۰۲۳ - ۲۰۲۴
هزینه ها و شرایط زندگی دانشجویی در اسپانیا ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین  و مقرون به صرفه ست.

هزینه های تحصیل در اسپانیا را می توانیم به دو صورت بیان کنیم، هزینه هر ترم یا شهریه هر واحد درسی در برخی از رشته های علوم پزشکی که نیاز به امکانات و تجهیزات گران قیمت است، هزینه ها بیشتر از سایر رشته ها خواهد بود، به خصوص در رشته های گروه پزشکی و دندانپزشکی. در دانشگاه های دولتی، هزینه های هر واحد درسی توسط دولت تنظیم می شود و هر سال در سایت دانشگاه اعلام می شود.

متوسط هزینه مدرک کارشناسی ارشد در اسپانیا 1620 یورو برای هر ترم است، اگرچه این امر به طور واضح به موسسه و تعداد واحدهای اخذ شده بستگی دارد. در برخی دانشگاه ها هزینه هر ترم ممکن است از 600 یورو شروع شود و در برخی دانشگاه ها ممکن است به 7000 یورو در ترم نیز برسد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، شهریه مخصوص به دانشجویان غیر اروپایی است. در برخی از دانشگاه های اسپانیا، شهریه مشخص شده برای دانشجویان غیر اروپایی، دو برابر شهریه دانشجویان اروپایی است.

تحصیل بدون مدرک زبان در اسپانیا
تحصیل بدون مدرک زبان در اسپانیا

مدارک مورد نیاز و نحوه اپلای در رشته های کارشناسی ارشد در اسپانیا

شما می توانید با مدرک لیسانس کسب شده از هر دانشگاهی در جهان، برای کسب پذیرش و تحصیل فوق لیسانس در اسپانیا اقدام کنید، مشروط بر آنکه تحصیلات شما استاندارد و همخوان با ساختار آموزشی پیمان بولونیا باشد.

متقاضیان اجازه دارند که مسیر تحصیلی خود را تغییر دهند، اما دانشگاه ها اغلب ترجیح می دهند به متقاضیانی پذیرش اعطا کنند که قصد دارند تحصیلات خود را در زمینه ای مرتبط با تحصیلات دوره کارشناسی خود ادامه دهند.

برای ثبت نام، مدارک مربوطه باید مستقیماً به دانشگاه ارسال شود. به صورت استاندارد در اکثر دانشگاه های اسپانیا، ثبت نام از طریق سایت خود دانشگاه انجام می شود. برای پذیرش در دانشگاه های اسپانیا باید مسیر معادل سازی مدارک با سیستم تحصیلی اسپانیا را طی کنید و تائیدیه مدارک خود را دریافت کنید. لیست مدارک و سایر الزامات، به رشته و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد اما معمولاً علاوه بر مدرک تحصیلی دوره کارشناسی، ترجمه ریز نمرات نیز نیاز است.

برخی از دانشگاه های اسپانیا، برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیازی به معادل سازی ندارند. در این زمان، اصل مدرک تحصیلی و ترجمه محضری آن کافی است. معمولا این موضوع در سایت دانشگاه به صورت واضح بیان می شود.

مدرک زبان لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

مدارک زبان لازم برای تحصیل در اسپانیا خاص است چرا که برنامه های کارشناسی ارشد در اسپانیا به چند زبان مختلف از جمله زبان های انگلیسی، اسپانیایی و یا ترکیبی از هر دو تدریس می شود. علاوه بر این، رشته هایی وجود دارد که در آنها برای آموزش از زبان کاتالان نیز استفاده می شود. زبان کاتالان با اسپانیایی متفاوت است و باید به عنوان یک زبان جدا به رسمیت شناخته شود، همانطور که دانشگاه های اسپانیا آن را به رسمیت می شناسند.گذشته از این، ممکن است یک رشته به زبان کاتالان یا اسپانیایی تدریس نشود، اما در برخی از برنامه های درسی آن از این زبان ها استفاده شود. بنابراین برای تحصیل در اسپانیا بهتر است مهارت خود در زبان اسپانیایی را افزایش دهید، مگر اینکه قصد دارید در دوره های انگلیسی زبان شرکت کنید.

ما در مقاله ی شرايط تحصيل در اسپانيا به زبان انگليسي در سال 2023 2024-  را به طور کامل شرح داده ایم.

 

در اسپانیا، تعداد برنامه های فوق لیسانس که به زبان انگلیسی ارائه می شوند کم است و بیشتر در زمینه های تجارت، مدیریت (MBA)، آموزش زبان انگلیسی و برخی از رشته های مهندسی هستند. مدرک زبان لازم برای تحصیل در دوره های انگلیسی زبان، آیلتس با نمره حداقل 6.0 یا تافل 80 است.

در زمینه مدرک زبان اسپانیایی و کاتالان، حداقل مدرک زبان درخواستی سطح B2 خواهد بود. گرچه دانشگاه های زیادی آزمون اختصاص خود را دارند که در صورت قبولی در آزمون زبان، دیگر نیازی به ارائه مدرک زبان به دانشگاه نخواهید داشت.

فرداد دانش پاسارگاد، موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو
فرداد دانش پاسارگاد، موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو

ددلاین اپلای برای رشته های کارشناسی ارشد در اسپانیا

مهلت درخواست برای رشته های کارشناسی ارشد در اسپانیا، ممکن است در هر دانشگاه کمی متفاوت باشد. اما معمولا دو تا سه دوره پذیرش در طول سال وجود دارد. دوره اول در تابستان (ژوئن-جولای) و دوره دوم در زمستان (ژانویه-فوریه) است. تعداد بسیار محدودی از دانشگاه ها نیز محدودیت زمانی برای اپلای ندارند، به این معنی که هر زمان که آماده باشید می توانید درخواست خود را ارسال کنید و مدارک شما برای ترم جدید بررسی خواهد شد.

اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

دانشجویانی که از اتحادیه اروپا یا سوئیس به اسپانیا می آیند، نیازی به ویزای تحصیلی اسپانیا نخواهند داشت. اما دانشجویان بین المللی که متعلق به کشور های خارج از اتحادیه اروپا هستند، برای پذیرش تحصیلی و تحصیل در اسپانیا، نیاز به ویزای تحصیلی خواهند داشت.

میانگین هزینه های دریافت ویزا به صورت زیر است:

  • هزینه درخواست ویزا: 80 یورو
  • تمکن مالی مورد نیاز: 12000 یورو در سال

لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک زبان
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک تمکن مالی
  • مدارک محل اقامت در اسپانیا

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در اسپانیا وجود دارد؟
بله. به خصوص که در مقطع فوق لیسانس تعداد رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی بیشتر است.

آیا برای تحصیل در اسپانیا به مدرک زبان آیلتس یا تافل نیاز خواهم داشت؟

این موضوع کاملا به دانشگاه بستگی دارد. در بعضی از دانشگاه ها ممکن است حتی بدون ارائه مدرک زبان نیز پذیرش دریافت کرد.

سخن آخر

مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، زمان اصلی شروع فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان در سطح گسترده است. پس در این زمان، دسترسی به اساتید حرفه ای و امکانات و تکنولوژی های روز دنیا، تاثیر زیادی در کیفیت فعالیت های پژوهشی دانشجویان خواهد داشت. اسپانیا به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان، با داشتن سیستم آموزش عالی برتر و جهانی، مقصدی فوق العاده برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است.

در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور مربوط به مهاجرت تحصیلی به اسپانیا، به صورت کاملا تخصصی و زیر نظر کارشناسان با تجربه و حرفه ای انجام می شود. اگر به تحصیل فوق لیسانس در اسپانیا علاقه مند هستید، ما در سریع ترین زمان ممکن می توانیم این رویای زیبای شما را به واقعیت تبدیل کنیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx