Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

شرایط، مراحل و مدارک تحصیل پزشکی در روسیه 

تحصیل پزشکی در روسیه، به دلیل وجود دانشگاه های پزشکی معروف و برتر در این کشور، هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه، شرایط مناسب پذیرش و سیستم آموزشی با کیفیت، به یک انتخاب محبوب در میان دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. دانشگاه های پزشکی روسیه، دوره های تحصیلی خود را با کیفیت بالایی ارائه می دهند و دانشجویان در این کشور به  دانش روز جهان دسترسی دارند و می توانند در زمان آموزش عملی، از به روز ترین ابزار علم پزشکی استفاده کنند. دانشجویان علاقه مند به تحصیل پزشکی، باید شرایط و مدارک تحصیل پزشکی در روسیه را داشته باشند.  مانند داشتن مدرک دیپلم دبیرستان با نمرات قوی در دروس زیست شناسی و شیمی. علاوه بر این، معمولاً پذیرش در رشته پزشکی با یک آزمون ورودی همراه است و مهارت زبان انگلیسی یا روسی دانشجویان نیز در یک مصاحبه سنجیده می شود. از آنجا که در زمان آموزش بالینی، دانشجویان با بیماران در ارتباط هستند و ممکن است حتی در زمان تحصیل به زبان انگلیسی نیز برخی از دروس به زبان روسی آموزش داده شوند، الزامی است که دانشجویان رشته پزشکی به زبان روسی تسلط داشته باشند. یکی از بهترین روش های یادگیری زبان روسی، شرکت در دوره پادفک یا مقدماتی روسیه است که در آن دانشجویان زبان روسی را یاد می گیرند و برای تحصیل در دانشگاه های روسیه آماده می شوند.

فرایند درخواست برای تحصیل پزشکی در روسیه شامل چندین مرحله می شود و در هر مرحله مدارک مختلفی لازم است که باید به دانشگاه یا سفارت روسیه ارائه شود. در ابتدا، دانشجویان باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و شرایط پذیرش خاص برای هر موسسه را بررسی کنند. پس از انتخاب دانشگاه، متقاضیان باید مدارک لازم، از جمله ترجمه مدرک دیپلم، ترجمه ریز نمرات دوره دبیرستان، گذرنامه معتبر و فرم درخواست تکمیل شده را آماده کنند. پس از ارائه مدارک، متقاضیان باید خود را برای شرکت در آزمون ورودی یا مصاحبه آماده کنند. پس از پذیرش نیز دانشجویان باید فرایند درخواست ویزای دانشجویی روسیه را شروع کنند. در صورت تکمیل بودن مدارک لازم، فرایند اخذ ویزای تحصیلی روسیه سریع انجام می شود و مانند ویزای تحصیلی دیگر کشورهای اروپایی زمان بر و سخت نیست. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با شرایط، مراحل و مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه آشنا کنیم.

زمان مطالعه: 8 تا 10 دقیقه

شرکت در دوره پادفک از مدارک تحصیل پزشکی در روسیه

یکی از مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه که پذیرش شما را قطعی می کند، شرکت در دوره های مقدماتی دانشگاه های این کشور است. این دوره ها به دو زبان روسی و انگلیسی برگزار می شوند و در ایران به نام دوره پادفک نیز شناخته می شوند. طول دوره پادفک معمولا دو ترم یا یک سال تحصیلی است. هدف از این دوره، آموزش دروس مقدماتی و زبان روسی (یا انگلیسی) به دانشجویان بین المللی و آماده کردن آن ها برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های روسیه است. پس از شرکت در دوره پادفک، دانشجویان به خوبی با سیستم آموزشی روسیه آشنا هستند و با مرور دروس مقدماتی، می توانند در آزمون ورودی نمره های برتر کسب کنند.

ارائه مدرک دوره پادفک برای اخذ پذیرش رشته پزشکی در روسیه اجباری نیست، مگر در تعداد محدودی از دانشگاه ها. اما اگر دانشجو نتواند مصاحبه زبان را با موفقیت پشت سر بگذارد یا در آزمون ورودی نمره مناسب را کسب کند، دانشگاه به آن ها شرکت در دوره پادفک را پیشنهاد می کند.

مراحل اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه

به طور کلی اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه را می توانیم در 5 مرحله خلاصه کنیم. در تصویر زیر می توانید این مراحل را ببینید، در ادامه مقاله، هر یک از این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

مراحل اپلای روسیه
مراحل اپلای روسیه

انتخاب دانشگاه پزشکی در روسیه

در روسیه دانشجویان به طیف وسیعی از دانشگاه های پزشکی دسترسی دارند. به طور کل در این کشور 741 دانشگاه در 82 منطقه از کشور قرار دارد. در میان این مراکز، تقریبا 72 دانشگاه و موسسه رشته پزشکی را ارائه می دهند. برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه نیز نزدیک به 25 دانشگاه وجود دارد که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. با این حال دانشجویان برای تحصیل پزشکی در روسیه، باید با زبان روسی آشنا باشند چرا که در بخش آموزش بالینی، اگر به زبان روسی تسلط نداشته باشید، نمی توانید با بیماران ارتباط برقرار کنید. 

با توجه به هدف و آینده کاری که در نظر دارید؛ برای انتخاب دانشگاه پزشکی در روسیه، دو لیست متفاوت وجود دارد که می توانید از میان آن ها، بهترین دانشگاه را انتخاب کنید. اگر قصد دارید پس از پایان تحصیلات، برای کار یا ادامه تحصیل به ایران بازگردید و مدارک تحصیلی خود را معادل سازی کنید، حتما باید دانشگاه خود را از لیست دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه انتخاب کنید. چرا که فقط مدارک تحصیلی که این دانشگاه ها ارائه می دهند در ایران قابل قبول و معادل سازی است. اما اگر پس از پایان تحصیلات خود قصد کار یا ادامه تحصیل در ایران را ندارید، محدودیتی پیش روی شما وجود ندارد و می توانید هر یک از دانشگاه های پزشکی روسیه را که می پسندید انتخاب کنید.

دانشگاه های پزشکی روسیه، مورد تایید وزارت بهداشت ایران

برای سال تحصیلی 2025-2024، وزارت بهداشت ایران 8 دانشگاه پزشکی در روسیه را تایید کرده است. این مراکز عبارت اند از:

 از میان این 8 مرکز، دانشگاه پزشکی روسیه (روم یا سماشکو سابق) فقط برای تحصیل دندانپزشکی مورد تایید قرار گرفته است و مدرک پزشکی آن در ایران معادل سازی نمی شود. در مقاله “جدیدترین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه” هر 8 دانشگاه را به شما معرفی کردیم. با مطالعه این مقاله می توانید با رتبه جهانی، میزان شهریه و بخشی از تاریخچه این دانشگاه ها آشنا شوید. اما اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در کشورهای بین المللی ادامه تحصیل دهید یا به کار مشغول شوید، می توانید در هر یک از برترین دانشگاه های پزشکی روسیه تحصیل کنید. در مقاله “لیست بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه” برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی این کشور را به شما معرفی کردیم. در صفحه اصلی “تحصیل پزشکی در روسیه” نیز می توانید لیست 28 دانشگاه پزشکی برتر روسیه را پیدا کنید. بدون شک پس از مطالعه این مقالات، می توانید بهترین دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی به روسیه را پیدا کرده و انتخاب خود را انجام دهید.

میانگین شهریه تحصیل رشته پزشکی در روسیه
میانگین شهریه تحصیل رشته پزشکی در روسیه

شهریه تحصیل پزشکی و بورسیه های تحصیلی در روسیه

پس از انتخاب دانشگاه، با مراجعه به سایت دانشگاه می توانید مقدار شهریه رشته پزشکی را پیدا کنید. در روسیه هزینه تحصیل رشته پزشکی از دیگر رشته های تحصیلی، مانند رشته های گروه مهندسی کمی بیشتر است. میانگین شهریه تحصیل رشته پزشکی در روسیه، بین 4000 تا 10000 دلار در سال است. به عنوان مثال دانشگاه پزشکی سن پترزبورگ (پاولوف) یکی از دانشگاه های ارزان روسیه برای تحصیل پزشکی به شمار می رود که در آن شهریه رشته پزشکی، 390000 روبل یا 4370 دلار در سال است. برای آشنایی با شهریه رشته پزشکی در بهترین دانشگاه های روسیه، می توانید مقاله “هزینه تحصیل رشته های علوم پزشکی در روسیه” را مطالعه کنید.

یکی از روش های کاهش شهریه تحصیل در روسیه، استفاده از بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه است. در روسیه چندین بورسیه تحصیلی دولتی و خصوصی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. کسب این بورسیه ها معمولا کار آسانی نیست و ارائه مدرک زبان روسی یکی از الزامات اصلی کسب این بورسیه ها است. در دو مقاله “بورسیه تحصیلی روسیه” و “بورسیه تحصیلی دولتی روسیه“، شما را با اصلی ترین بورسیه های تحصیلی در روسیه آشنا کردیم. بورسیه تحصیلی دولتی روسیه، برترین بورسیه ارائه شده در روسیه است. الزامات کسب این بورسیه شامل معدل بالا، نمره بالا در آزمون ورودی دانشگاه و مدرک زبان روسی می شود.

مدارک مورد نیاز برای اپلای رشته پزشکی در روسیه
مدارک مورد نیاز برای اپلای رشته پزشکی در روسیه

مدارک لازم برای اپلای رشته پزشکی در روسیه

برای ورود به رشته پزشکی در روسیه، ممکن است لیست مدارک مورد نیاز در هر دانشگاه با دانشگاه دیگر کمی متفاوت باشد. ارائه مدارک نیز در دو بخش انجام می شود. در مرحله اول باید اسکن اصل مدارک برای ثبت نام اولیه در سامانه دانشگاه آپلود شود. مرحله دوم ارائه مدارک پس از ورود به روسیه است. 

برای ثبت نام در دانشگاه های پزشکی روسیه، تمام مدارک باید به زبان روسی ترجمه رسمی شوند و مهر تایید سفارت روسیه را نیز داشته باشند. مدارک تحصیل پزشکی در روسیه (مرحله اول) :

  • ترجمه مدرک تحصیلی دیپلم؛
  • ریزنمرات دوره دبیرستان؛
  • مدارک شناسایی (پاسپورت دارای اعتبار)؛
  • تکمیل فرم ثبت نام در دانشگاه؛
  • عکس رنگی.

پس از اخذ پذیرش و دریافت ویزای دانشجویی روسیه، زمانی که وارد خاک روسیه شدید، باید ترجمه و اصل تمام مدارک تحصیل پزشکی در روسیه (مرحله دوم) به علاوه پرینت نامه پذیرش، مدارک بیمه درمانی و دیگر مدارک لازم را، به دانشگاه ارائه دهید تا ثبت نام خود را نهایی کنید.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی روسیه

همانطور که گفتیم در اکثر دانشگاه های پزشکی روسیه، پذیرش بر اساس یک آزمون ورودی انجام می شود. سوالات آزمون ورودی رشته های پزشکی در روسیه معمولا از دروس زیست شناسی، شیمی و زبان روسی است. تعداد سوالات و نمره لازم برای قبولی نیز در هر دانشگاه متفاوت است. فرمت آزمون در برخی از دانشگاه ها به صورت مصاحبه برای هر درس و در برخی از دانشگاه ها به صورت امتحان کتبی برای دروس زیست و شیمی و یک مصاحبه برای بررسی سطح زبان روسی است.

به عنوان مثال، برای اخذ پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه پزشکی روسیه (روم یا سماشکو سابق و یوداکیموا)، آزمون ورودی از دروس زیست شناسی، شیمی و زبان روسی برگزار می شود. حداکثر نمره ممکن در هر درس 100 و حداقل نمره لازم برای قبولی در هر درس 50 است. اولویت پذیرش نیز با دانشجویانی است که بیشترین نمره را کسب می کنند. برای آشنایی با آزمون های ورودی در دانشگاه های روسیه، می توانید مقاله “معرفی آزمون ورودی برای دانشگاه های روسیه” را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه

پس از قبولی در آزمون ورودی و پرداخت شهریه، دانشگاه برای شما یک دعوت نامه ارسال خواهد کرد. این دعوت نامه یکی از مدارک اصلی برای اخذ ویزا تحصیلی روسیه است. در زیر، مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه ذکر شده اند:

  • دعوت نامه دانشگاه پذیرش شده؛
  • پاسپورت با حداقل 2 صفحه خالی و 2 سال اعتبار؛
  • کپی صفحه مشخصات پاسپورت؛
  • مراجعه به وب سایت visa.kdmid.ru و تکمیل فرم درخواست ویزا؛
  • عکس رنگی (4*3) با پس زمینه روشن؛
  • بیمه درمانی معتبر در روسیه.

هزینه ویزا تحصیلی روسیه با توجه به نوع درخواست (فوری یا عادی) متفاوت است. برای سال 2024، هزینه ویزای تحصیلی عادی، 80 دلار و هزینه ویزای تحصیلی فوری، 160 دلار است. 30 دلار نیز هزینه خدمات اداری سفارت است.

سوالات متداول برای مدارک تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه چیست؟

برای تحصیل پزشکی در روسیه، کافی است مدرک دیپلم خود را با نمرات خوب در دروس زیست شناسی و شیمی کسب کرده باشید.

آیا برای تحصیل پزشکی در روسیه نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارم؟

بله، اکثر دانشگاه های پزشکی روسیه پذیرش را بر اساس نتایج آزمون ورودی انجام می دهند.

طول دوره تحصیل پزشکی در روسیه چقدر است؟

مدت زمان تحصیل رشته پزشکی در روسیه 6 سال است. در صورت نیاز به شرکت در دوره پادفک، یک سال نیز باید به این دوره اختصاص دهید.

شهریه تحصیل پزشکی در روسیه چقدر است؟

شهریه رشته پزشکی بسته به دانشگاه و زبان آموزش می تواند متفاوت باشد، اما به طور میانگین بین 4000 تا 10000 دلار در سال است.

آیا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟ 

بله، علاوه بر بورسیه دولتی روسیه، تعداد محدودی بورسیه دانشگاهی و المپیادی نیز وجود دارد.

سخن آخر

اگر به تحصیل پزشکی در خارج از کشور علاقه دارید و می خواهید به سریعترین شکل ممکن وارد دانشگاه شوید، روسیه بهترین انتخاب شما خواهد بود. وجود دانشگاه های برتر، عدم نیاز به ارائه تمکن مالی و مدرک زبان، آزمون های ورودی نسبتا آسان و فرایند سریع پذیرش و دریافت ویزا، مزایای اصلی تحصیل در روسیه هستند. دانشگاه های برتر و اساتید حرفه ای روسیه که همواره در تاریخ رشته پزشکی تاثیر گذار بوده اند، می توانند شما را به یک پزشک حرفه ای تبدیل کنند و فرصت فعالیت حرفه ای و ادامه تحصیل در سطح بین المللی را برای شما ایجاد کنند. اگر به دنبال یک موسسه مهاجرتی معتبر برای تحصیل پزشکی در روسیه می گردید، بهترین و حرفه ای ترین مشاوران را در موسسه فرداد دانش پاسارگاد پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید که ما نماینده رسمی دانشگاه های روسیه در ایران هستیم و هر سال با همکاری بخش بین المللی دانشگاه های روسیه، همایش های مختلفی را برای دانشجویان ایرانی برگزار می کنیم. برای شروع مهاجرت تحصیلی به روسیه، کافی است تلفن را بردارید و با دفتر موسسه فرداد دانش در تهران تماس برقرار کنید.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به روسیه مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است و می توانید از صحت مطالب ارائه شده اطمینان خاطر داشته باشید. اگر نیاز به مشاوره حضوری دارید، دفتر رسمی موسسه مهاجرتی فرداد دانش پاسارگاد در تهران، آماده ارائه مشاوره به دانشجویان کرج، رشت، اصفهان، شیراز، مشهد و دیگر شهرهای ایران است.

Top headers

  • Conditions, Steps, and Documents Needed to Study Medicine in Russia
  • Preparatory Course in Russian Universities for Medical Programs
  • Choosing a Medical University in Russia
  • Tuition Fees and Scholarships for Medical Studies in Russia
  • Documents Required to Apply for Medical Programs in Russia
  • Entrance Exams for Russian Medical Universities
  • Documents Required to Obtain a Russian Student Visa
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا