مزایای تحصیل و مهاجرت تحصیلی بلاروس

مزایای تحصیل و مهاجرت تحصیلی به بلاروس چیست؟ اگر به تحصیل در اروپا علاقه مند هستید، می خواهید به راحتی پذیرش بگیرید و در کشوری زندگی کنید که هزینه های زندگی مناسب باشد، به احتمال زیاد بلاروس یکی از بهترین انتخاب های ممکن است. اما شاید پس از شنیدن اسم این کشور، سوالات زیادی در زمینه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به بلاروس برای شما پیش آمده باشد. باید بگوییم که شما در این کشور، که یکی از ارزان ترین کشورهای اروپا برای زندگی است، به آموزش عالی با کیفیت بالا دسترسی خواهید داشت و می توانید حتی بدون ارائه مدرک زبان نیز از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرید.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه مزایای تحصیل در بلاروس را به شما معرفی کنیم، می توانیم به هزینه های بسیار پایین زندگی، عدم نیاز به مدرک زبان، عدم نیاز به ارائه تمکن مالی، رشته های تحصیلی مختلف با امکان تحصیل به زبان انگلیسی اشاره کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب تحصیل در این کشور آشنا کنیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا باید بلاروس را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید یا خیر.

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

آشنایی با بلاروس

موقعیت جغرافیایی بلاروس

جمهوری بلاروس در مرکز و شرق اروپا واقع شده و محل عبور برخی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی کل قاره اروپا است. از جمله یکی از راه های اصلی حمل و نقل در اوراسیا که از جنوب غربی تا شمال شرقی امتداد دارد اروپا و اسیا ادامه دارد. کوتاهترین روش حمل و نقل میان دریای بالتیک و دریای سیاه نیز از طریق قلمرو کشور بلاروس است.

کشورهای همسایه بلاروس

بلاروس با پنج کشور اروپایی مرز مشترک دارد: لهستان در غرب، لیتوانی در شمال غربی، لتونی در شمال، فدراسیون روسیه در شمال، شمال شرقی و شرق و اوکراین در جنوب. فاصله بین مینسک و نزدیکترین پایتخت کشور همسایه یعنی ویلنیوس لیتوانی، 215 کیلومتر است. فاصله مینسک تا ورشو لهستان 550 کیلومتر، کیف اوکراین 580 کیلومتر و مسکو روسیه 700 کیلومتر است.

مساحت کل بلاروس 207،600 کیلومتر مربع یا حدود 2 ٪ از کل منطقه اروپا است. بلاروس سیزدهمین کشور بزرگ در بین 44 کشور قاره اروپا (84 مین کشور بزرگ جهان) است. این کشور بزرگتر از یونان، پرتغال، اتریش، هلند، بلژیک و جمهوری چک است.

رودخانه ها و دریاچه ها

بلاروس در حوضه دریای بالتیک و دریای سیاه واقع شده است. در این کشور 20،800 رودخانه با طول کل 90،600 کیلومتر وجود دارد. بزرگترین رودخانه های بلاروس Dnieper، Dvina غربی و Neman هستند.

تقریباً 11000 دریاچه در بلاروس وجود دارد. بزرگترین دریاچه های این کشور در شمال کشور قرار دارند که به مجموعه آنها گردنبند آبی نیز گفته می شود. این دریاچه ها تقریباً 15 تا 20 هزار سال پیش، پس از ذوب شدن یخچال والدای تشکیل شده اند. بزرگترین دریاچه بلاروس Dolgoye است که عمق آن به 53.6 متر می رسد.

کیفیت آموزشی تحصیل در بلاروس
کیفیت آموزشی تحصیل در بلاروس

مزایای تحصیل در بلاروس

اکنون که با برخی از ویژگی های این کشور آشنا شدید، زمان آن رسیده که با مزایای تحصیل و زندگی در بلاروس آشنا شوید. اما در این مقاله قصد نداریم فقط به خوبی های بلاروس اشاره کنیم و برای اینکه بتوانید بهتر تصمیم بگیرید، در کنار مزایا، معایب محدود تحصیل و مهاجرت تحصیلی به بلاروس را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. هر چند این معایب در مقایسه با مزایایی که این کشور در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد بسیار ناچیز است.

آموزش عملی گسترده در دوره های آموزشی

جمهوری بلاروس به دلیل کیفیت بالای آموزش و استفاده از متدهای آموزش عملی، به مرکزی فوق العاده برای آموزش متخصصان تبدیل شده است. ترکیب فوق العاده آموزش علمی و عملی با کیفیت، باعث شده دانشجویان فارق التحصیل از دانشگاه های این کشور پس از فارغ التحصیلی از دانش و تجربه خوبی برای ورود به بازارکار برخوردار باشند. برخی از رشته ها در بلاروس نزدیک به 70 درصد به صورت عملی آموزش داده می شوند. با توجه به این موضوع، بلاروس مقصدی فوق العاده برای تحصیل در هر یک از رشته های زیر است:

·        ساخت و ساز (راه سازی و پل سازی)

·        رشته های شاخه صنعت

·        حمل و نقل، لجستیک، خدمات خودرو

·        تولید غذا

·        انرژی تجدید پذیر، بوم شناسی

·        تکنولوژی دیجیتالی

·        آموزش و روانشناسی

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور، شما می توانید برای کار در سراسر اروپا اقدام کنید.

هزینه های پایین تحصیل در بلاروس

هزینه تحصیل در کالج های بلاروس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای شرقی از جمله جمهوری چک، لیتوانی و لهستان ارزان تر است. با وجود شهریه های تقریبا مناسب، کالج های این کشور از نظر صلاحیت های علمی و عملی می توانند به راحتی با مراکز آموزشی غربی رقابت کنند. از طرفی هزینه های زندگی در این کشور تفاوت زیادی با دیگر کشورهای اروپایی دارد و این موضوع می تواند باعث کاهش میانگین هزینه های مهاجرت تحصیلی شود.

پذیرش آسان دانشجویان خارجی

همانطور که گفتیم شرایط پذیرش دانشجویان در بلاروس بسیار ایده آل است. در این کشور شما نیازی به ارائه مدارک زبان یا مدارک تمکن مالی سنگین نخواهید داشت. از طرفی سطح پذیرش دانشجو در این کشور بسیار بالا است، گرچه برای ورود به رشته های پزشکی در بلاروس رقابت کمی بیشتر است. شرایط پذیرش یکی از اصلی ترین و بهترین مزایای تحصیل و مهاجرت تحصیلی به بلاروس است. برخی دیگر از مزایای تحصیل در بلاروس عبارتند از:

·        حمایت دانشگاه ها و دولت بلاروس از اتباع خارجی؛

·        برنامه های مختلف برای سازگاری سریع دانشجویان بین المللی با بلاروس؛

·        امکان یادگیری زبان روسی و بلاروسی با شرکت در دوره های آموزشی؛

·        خوابگاه های با کیفیت و در نزدیکی مراکز آموزشی.

در بلاروس خوابگاه های دانشجویی از کیفیت خوبی برخوردار هستند و گزینه ای عالی برای زندگی هستند. در هر طبقه از خوابگاه آشپزخانه، اتاق استراحت، دسترسی به اینترنت و غیره وجود دارد. برای فعالیت های اوقات فراغت نیز سالن های ورزشی و غیر ورزشی مختلفی وجود دارد. امنیت خوابگاه ها نیز توسط کارت های ورود و خروج الکترونیکی و دوربین های امنیتی تامین می شود. هزینه زندگی در خوابگاه در مینسک از 50 دلار در ماه شروع می شود که بسیار ناچیز است.

 موسسه معتبر اعزام دانشجو
موسسه معتبر اعزام دانشجو

فرهنگ غنی جمهوری بلاروس

فرهنگ اصیل جمهوری بلاروس در طول قرن ها شکل گرفته و بسیار پویا و جذاب است. جمهوری بلاروس هر سال میزبان بسیاری از نمایشگاه های هنری، فستویال های موسیقی، تئاتر و جشنواره های فیلم است. دانشجویان بین المللی در این کشور به امکانات رفاهی وتفریحی متنوعی دسترسی خواهند داشت و علاوه بر تدریس باکیفیت، زندگی دانشجویی در بلاروس سرشار از شادی و حس خوب است.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

در حال حاضر، 29 موسسه آموزش عالی در بلاروس وجود دارد که آموزش به زبان انگلیسی را به دانشجویان بین المللی ارائده می دهند. به طور کلی نزدیک به 73 رشته تحصیلی مختلف در بلاروس به زبان انگلیسی در دسترس هستند.

طبیعت زیبا و محیط امن

طبیعت جمهوری بلاروس منحصر به فرد است. بسیاری از گونه های نادر از گیاهان و جانوران را می توان در اینجا یافت. پروژه های بزرگ زیست محیطی در بلاروس اجرا می شود. جمهوری بلاروس کشوری با سطح ایمنی بالا است. این کشور در سال 2018، بر اساس شاخص امنیتی، رتبه 15 در جهان و رتبه 8 اروپا را به خود اختصاص داد.

معایب تحصیل در بلاروس

مهاجرت تحصیلی به هر کشوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. تحصیل در بلاروس نیز مانند دیگر کشورهای جهان چالش هایی سر راه شما قرار خواهد داد اما هیچ کدام غیر قابل حل نیستند و شما با آماده کردن خود برای آنها، می توانید به راحتی از سد آنها عبور کنید. برخی از این چالش ها عبارتند از:

از آنجا که زبان های بلاروسی و روسی، زبان های اصلی در بلاروس هستند، ممکن است دانشجویان در خارج از محیط دانشگاه با مشکل برقراری ارتباط مواجه شوند. گرچه با شرکت در دوره های پادفک و آشنایی با زبان این کشور، این موضوع کاملا حل خواهد شد.

کسانی که برای تأمین هزینه های خود مایل به مطالعه و کار همزمان هستند، ممکن است با مشکل روبرو شوند زیرا تحصیل در این کشور نیاز به مطالعه و تمرکز زیادی دارد.

دانشجویان رشته پزشکی باید به جای اجساد، آناتومی و فیزیولوژی را بر روی آدمک های مصنوعی تمرین کنند.

تفاوت های گسترده در زبان و فرهنگ باعث می شود دانشجویان بین المللی برای خانه احساس دلتنگی کنند.

عدم آشنایی با کشور جدید گاهی باعث می شود دانشجویان بین المللی رفتارهایی درونگرانه تر داشته باشند و گاهی احساس افسردگی کنند.

بلاروس کشوری کم جمعیت است که تعداد بیماران آن نیزکم است، در نتیجه ممکن است دانشجویان پزشکی در طول آموزش های بالینی خود در معرض کافی تمرین روی بیماران واقعی قرار نگیرند.

سوالت متداول

هزینه تحصیل در بلاروس برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

هزینه تحصیل بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است اما برای دوره کارشناسی می تواند تقریبا 2000 دلار در سال باشد. گرچه شهریه رشته های پزشکی از این مقدار بیشتر است.

برای تحصیل کارشناسی در بلاروس چه شرطی وجود دارد؟

یکی از شرط هایی اصلی ورود به دانشگاه های بلاروس در مقطع کارشناسی، شرکت در دوره های پادفک است.

آیا اجازه کار حین تحصیل در بلاروس وجود دارد؟‌

بله. شما میتوانید همزمان با تحصیل در بلاروس به مدت 20 ساعت در هفته کار کنید.

مدت زمان تحصیل رشته پزشکی در بلاروس چند سال است؟

در بلاروس پزشکی عمومی یک دوره 6 ساله و دوره دندانزشکی و داروسازی 5 ساله هستند.

سخن آخر

کشور بلاروس یکی از سخت گیر ترین و مجهزترین کشورهای جهان در زمینه ی مسائل تحصیلی و آموزشی می باشد. با تحصیل و مهاجرت تحصیلی به این کشور، شما دانش و مهارت کامل برای ورود به بازار کار را کسب خواهید کرد. از طرفی دوره های پادفک این کشور بسیار قوی و با کیفیت هستند و پس از تحصیل در این کشور شما می توانید در سریع ترین زمان ممکن به عنوان یک فرد متخصص وارد بازار کار اروپا شوید و از تمام امتیازاتی که کشورهای این قاره می تواند در اختیارتان بگذارد استفاده کنید. هزینه های بسیارپایین زندگی، شرایط مناسب کسب پذیرش از دانشگاه، طبیعتی فوق العاده و مدارک تحصیلی با اعتبار بین المللی، از مهم ترین مزایایی هستند که بلاروس به دانشجویان بین المللی خود ارائه می دهد. شما نیز می توانید یکی از مهاجران خوش شانسی باشید که برای ادامه تحصیل به بلاروس مهاجرت می کنند.

برای دست یابی هرچه سریع تر به این رویا، کافی است با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس حاصل کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx