Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه (صفر تا صد)

مهاجرت تحصیلی به روسیه و تحصیل در دانشگاه های برتر این کشور، معمولا با شرکت در یک آزمون ورودی همراه است. آزمون ورودی دانشگاه های روسیه، یک آزمون ساده است و از آنجا که منابع آن، کتاب های دوره دبیرستان هستند، قبولی در آن به هیچ عنوان کار سختی نیست. با این حال فرقی نمی کند که قصد دارید در روسیه چه رشته ای را تحصیل کنید، احتمال اینکه برای ورود به آن رشته یک آزمون ورودی ساده یا یک مصاحبه شفاهی وجود داشته باشد زیاد است. 

آزمون های ورودی به خصوص برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. رقابت برای ورود به رشته های گروه پزشکی در روسیه بسیار شدید است و این آزمون ورودی است که جایگاه شما را در میان پذیرفته شدگان تثبیت می کند. در این مقاله شما را با شرایط و قوانین آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه آشنا خواهیم کرد. اگر در مورد تحصیل در روسیه کنجکاو هستید، می توانید مقاله “راهنمای صفر تا صد مهاجرت تحصیلی روسیه” را مطالعه کنید.

زمان مطالعه: 7 تا 8 دقیقه

آزمون ورودی دانشگاه های روسیه

آزمون ورودی دانشگاه های روسیه، آزمونی است که برای پذیرش دانشجویان بین المللی در برخی از دانشگاه های روسیه برگزار می شود. این آزمون به دو صورت برگزار می شود، مصاحبه آنلاین یا یک آزمون آنلاین. منابع آزمون نیز بستگی به رشته مورد نظر دانشجو دارد. دروسی که ممکن است سوالات از آنها طرح شود عبارت اند از ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، تاریخ، علوم اجتماعی، ادبیات و زبان انگلیسی یا روسی.

آزمون هر رشته تحصیلی معمولا از دو بخش تشکیل می شود، بخش زبان و امتحان از یک یا دو درس پایه. به عنوان مثال برای تحصیل رشته روزنامه نگاری در دانشگاه لومونوسف، آزمون ورودی یک مصاحبه آنلاین از زبان روسی و یک مصاحبه آنلاین از درس ادبیات روسیه خواهد بود. از آنجا که رشته های مهندسی و رشته های گروه پزشکی محبوب ترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه هستند، در بخش های بعدی آزمون ورودی این رشته ها را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بهترین دانشگاه های مهندسی روسیه
بهترین دانشگاه های مهندسی روسیه

آزمون ورودی دانشگاه های مهندسی روسیه

سوالات آزمون ورودی رشته های فنی مهندسی در روسیه، از یک یا دو درس طرح می شود. دروس پایه این شاخه عبارت اند از ریاضی، فیزیک و شیمی. آزمون زبان نیز با توجه به زبان آموزش دوره، از زبان روسی یا انگلیسی خواهد بود. در این رشته نیز ممکن است آزمون به صورت مصاحبه برگزار شود و فقط سطح دانش دانشجو در مورد یکی از دروس اشاره شده سنجیده شود. معمولا در سایت هر دانشگاه، تعدادی نمونه سوال از هر درس وجود دارد. مطالعه این نمونه سوالات کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

دانشجویان رشته های مهندسی که قصد دارند پس از تحصیل در روسیه، برای ادامه تحصیل یا استخدام رسمی، به ایران بازگردند، باید در دانشگاه های روسی مورد تایید وزارت علوم تحصیل کنند. لیست کامل این دانشگاه ها در مقاله “به روزترین لیست دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت علوم” برای شما فراهم شده است.

کدام دانشگاه روسیه پزشکی بخوانیم؟
کدام دانشگاه روسیه پزشکی بخوانیم؟

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی روسیه

یکی از چالش های اصلی تحصیل در خارج از کشور موضوع پول و هزینه است. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر و شرایط پذیرش بسیار مناسب تر است. به همین دلیل دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل رشته های گروه پزشکی این کشور را انتخاب می کنند. برای تحصیل رشته های گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و غیره) در روسیه ، شرکت در آزمون ورودی یکی از نیازمندی های اصلی است. یک تفاوت اصلی میان آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی روسیه و آزمون ورودی رشته های فنی مهندسی وجود دارد، آن هم دروس اصلی آزمون است. سوالات آزمون ورودی رشته های پزشکی در روسیه از یکی از دروس زیست یا شیمی و زبان روسی-انگلیسی تشکیل می شود. به عنوان مثال برای رشته داروسازی معمولا سوالات از دروس شیمی و زبان طرح می شوند و برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی سوالات معمولا از دروس زیست و زبان پرسیده می شود.

فراموش نکنید که برای معادل سازی مدارک گروه پزشکی در ایران، دانشگاه انتخابی شما در روسیه باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد. برای اطلاع از لیست آخرین دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، می توانید مقاله “لیست بهترین دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت” را مطالعه کنید.

مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه های روسیه

در بیشتر دانشگاه های روسیه ارائه مدرک زبان الزامی نیست، حتی برای تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه. متقاضیان تحصیل در روسیه می توانند با شرکت در یک مصاحبه و نشان دادن سطح زبان خود، پذیرش دانشگاه های روسیه را کسب کنند. این موضوع حتی برای تعدادی از بهترین دانشگاه های روسیه نیز صدق می کند. در واقع عدم نیاز به ارائه مدرک زبان، یکی از دلایل اصلی افزایش آمار مهاجرت تحصیلی به روسیه  و یکی از برترین مزایای تحصیل در روسیه است.

اگر می خواهید خود را از دیگر متقاضیان تحصیل در روسیه جدا کنید و برای کسب بورسیه تحصیلی روسیه اقدام کنید، شرکت در دوره پادفک یا کسب مدرک زبان تورفل می تواند شانس شما را افزایش دهد. آزمون زبان روسی تورفل، بر اساس استانداردهای اروپایی برگزار می شود، تاریخ انقضاء ندارد و داشتن مدرک آن می تواند شانس کسب پذیرش شما را به شدت افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با این آزمون، می توانید مقاله بسیار مفید  “آزمون تورفل (TORFL)را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های روسیه

مدرک دیپلم و داشتن حداقل 17 سال سن، تنها موارد مورد نیاز برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه هستند. پس از ثبت نام در سامانه دانشگاه و بارگذاری مدارک اولیه، مرحله اول پذیرش انجام می شود. پس از آن از دانشجویان پذیرفته شده در مرحله اول، برای شرکت در آزمون ورودی دعوت می شود. این آزمون یا به صورت یک مصاحبه است یا یک آزمون آنلاین.

آزمون ورودی و کسب بورسیه های تحصیلی روسیه

در حالی که تحصیل در روسیه نسبت به اکثر کشورها ارزان تر است ( شهریه دانشگاه ها معمولا از 2500 دلار شروع می‌شود)، دولت روسیه برای کمک به دانشجویان بین المللی  بورسیه های تحصیلی مختلفی را نیز در نظر گرفته است. بورسیه های تحصیلی معمولا به دو دسته تقسیم می شوند، بورسیه های تحصیلی بر اساس شایستگی و بورسیه های رقابتی. در بورسیه های تحصیلی بر اساس شایستگی فقط لازم است که مدارک مورد نیاز و رزومه خود را همراه درخواست بورسیه ارسال کنید. پس از آن شایستگی شما برای دریافت بورسیه در کنار دیگر متقاضیان سنجیده می شود و به افراد شایسته بورسیه اهدا می شود. 

بورسیه های تحصیلی رقابتی نیز بعد از رقابت متقاضیان در یک آزمون ورودی، المپیاد یا مسابقات بین المللی، به افراد برتر ارائه می شود. بورسیه دولتی روسیه، بورسیه های تحصیلی روسیه Open Doors، بورسیه جهانی HSE از جمله بهترین بورسیه های تحصیلی روسیه هستند.

فرداد دانش ، موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداد دانش ، موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

دوره پادفک دانشگاه های روسیه

دوره پادفک در روسیه یک دوره مقدماتی برای ورود به دانشگاه است که در آن دروس مقدماتی رشته تحصیلی و زبان روسی یا انگلیسی آموزش داده می شود. این دوره معمولا یک سال تحصیلی است و در اکثر دانشگاه های روسیه برگزار می شود. پس از شرکت در این دوره، دانشجویان می توانند در آزمون ورودی دانشگاه های روسیه شرکت کنند و به راحتی قبول شوند. اما آیا شرکت در این دوره ضروری است؟ جواب این سوال به اهداف شما و شرایط دانشگاه بستگی دارد و می تواند سه حالت داشته باشد.

حالت اول: در این حالت شما بدون در نظر گرفتن نیاز دانشگاه و صرفا برای تقویت سطح علمی خود، کسب پذیرش آسان تر و افزایش شانس موفقیت در دوره تحصیلی اصلی، در این دوره شرکت می کنید. از آنجا که شرکت در دوره پادفک مزایای زیادی دارد معمولا پیشنهاد ما نیز همین است. 

حالت دوم: در اکثر دانشگاه های روسیه این مدرک یک مدرک ضروری نیست و دانشجویان در صورت داشتن دانش زبان و قبولی در آزمون ورودی (در صورت وجود) می توانند وارد دانشگاه شوند. فرقی ندارد که می خواهید به زبان روسی تحصیل کنید یا به زبان انگلیسی، اگر بتوانید سطح زبان خود را نشان دهید، نیازی به ارائه مدرک پادفک نخواهید داشت. 

حالت سوم: در تعداد محدودی از دانشگاه های روسیه، ارائه مدرک پادفک الزامی است، مانند دانشگاه رودن. در این حالت نیز فرقی ندارد که قصد دارید به چه زبانی تحصیل کنید، در هر صورت دانشگاه مدرک این دوره را از شما درخواست خواهد کرد پس باید در این دوره شرکت کنید.

برای آشنایی بیشتر با شرایط و مزایای دوره پادفک، می توانید مقاله “پادفک” و “چرا باید دوره پادفک را بگذرانیم؟” را مطالعه کنید.

هزینه آزمون های ورودی روسیه

شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه معمولا هزینه ای ندارد. تنها هزینه موجود، هزینه بررسی مدارک و ثبت نام است که آن هم مقدار زیادی نیست و معمولا کمتر از 50 دلار است. 

سوالات متداول

اگر مدرک دوره پادفک داشته باشم باز هم شرکت در آزمون ورودی نیاز است؟

بله. مدرک دوره پادفک کاملا جدا از آزمون ورودی دانشگاه است و شرکت در این دوره فقط شما را برای شروع دوره تحصیلی و موفقیت در آزمون ورودی آماده می کند.

شهریه دوره پادفک در روسیه چقدر است؟

شهریه دوره پادفک در روسیه بین 2000 تا 4000 دلار برای یک سال تحصیلی است. اما اگر دانشجو بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشد شرکت در این دوره برای او رایگان خواهد بود.

سخن آخر

کشورهای زیادی برای پذیرش دانشجویان بین المللی آزمون ورودی برگزار می کنند. سختی این آزمون ها در هر کشوری متفاوت است. خوشبختانه آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه، درمیان آزمون های ورودی ساده قرار دارد. اسپانیا یکی دیگر از کشورهای محبوب در میان دانشجویان بین المللی است که تحصیل در دانشگاه های آن نیازمند شرکت در آزمون ورودی است. آزمون ورودی برای تحصیل در اسپانیا سلکتیویداد (Selectividad) نام دارد که از دو بخش عمومی و تخصصی تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل دوره های کارشناسی در دانشگاه های اسپانیا، می توانید از این صفحه بازدید کنید. موسسه فرداد دانش پاسارگاد، یک موسسه متخصص در زمینه اعزام دانشجو به کشورهای مختلف جهان است. کشورهایی مانند روسیه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و غیره. کارشناسان ما می توانند در زمینه تمامی امور مهاجرتی این کشورها شما را راهنمایی کنند، به خصوص آزمون های ورودی. برای کسب مشاوره کافی است با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با نظارت کارشناسان مهاجرت به روسیه موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است. در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت به روسیه، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی روسیه هستند و تمامی این مسیرها را به شخصه طی کرده اند. علاوه بر این، در روسیه کارشناسان ما در کنار شما هستند و تا زمانی که به صورت کامل در این کشور مستقر شوید و حتی پس از آن نیز راهنمای شما خواهند بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا