Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بورسیه های فول فاند آلمان

تحصیل در آلمان یکی از بهترین گزینه های ممکن برای تحصیل در خارج از کشور است. این کشور با ارائه تحصیل رایگان، داشتن دانشگاه های برتر، جذب بالای نیروی کار از دانشگاه ها، سطح رفاه اجتماعی بالا و اقتصاد پویا، همیشه یکی از 5 کشور برتر جهان برای مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری بوده است. به همین دلیل در وب سایت موسسه فرداد دانش پاسارگاد، مقالات زیادی را به مهاجرت به آلمان اختصاص داده ایم. از جمله مقاله “انواع روش مهاجرت به آلمان“، “فرصت های شغلی برای کادر درمان در کشور آلمان” یا مقاله “مزایا و معایب تحصیل مهندسی آلمان“. با وجود رایگان بودن تحصیل در این کشور، نکته ای که ذهن تعداد زیادی از دانشجویان را درگیر می کند، هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان و تمکن مالی است. یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به تحصیل و زندگی کاملا رایگان در آلمان، اخذ بورسیه فول فاند آلمان است؛ گرچه اخذ این بورسیه ها به هیچ عنوان کار آسانی نیست.

زمانی که صحبت از بورسیه فول فاند آلمان می شود، اکثر دانشجویان به بورسیه تحصیلی DAAD فکر می کنند. ولی مهم است بدانید که علاوه بر موسسه DAAD، بیش از 10 بورسیه فول فاند یا تقریبا فول فاند دیگر در آلمان وجود دارد. بورسیه هایی مانند بورسیه بنیاد هاینریش بل، بنیاد فردریش نائومن، بنیاد ملی آکادمیک آلمان، بنیاد فردریش ابرت، بورسیه روزا لوکزامبورگ و انواع بورسیه های دانشگاهی. در این مقاله قصد داریم شما را با برترین بورسیه های تحصیلی فول فاند آلمان آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

زمان مطالعه: 8 تا 10 دقیقه

تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان

آشنایی با شرایط عمومی تحصیل در آلمان

  • انواع موسسات آموزش عالی در آلمان : خصوصی و دولتی
  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی 
  • سیستم آموزشی مدارس: 13 ساله
  • نیاز به ارائه تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی
  • مبلغ تمکن مالی: 700 تا 940 یورو در ماه (بسته به ایالت)

 

  • نیازمندی های ورود به مقطع کارشناسی
    • یک سال تحصیل در کالج  (یا تحصیل 2 تا 3 ترم در یکی از دانشگاه های معتبر ایران)
    • مدرک زبان
    • ارائه تمکن مالی

 

  • شرایط تحصیل پزشکی در آلمان
    • طول دوره تحصیل: 6 سال
    • نیاز به قبولی در آزمون ورودی
    • مدرک زبان
    • ارائه تمکن مالی 
پوشش تمام هزینه های تحصیل با بورسیه فول فاند آلمان
پوشش تمام هزینه های تحصیل با بورسیه فول فاند آلمان

بورسیه فول فاند آلمان چیست؟

از آنجا که تحصیل در آلمان رایگان است، در این کشور به بورسیه ای فول فاند گفته می شود که بتواند تمام هزینه های زندگی دانشجویان را پوشش می دهند. مانند هزینه های اسکان، بیمه، حمل و نقل، خورد و خوراک و غیره. بورسیه های تحصیلی آلمان توسط دولت، دانشگاه ها و نهاد های مختلف خصوصی و دولتی ارائه می شوند.

بورسیه های دانشگاه های آلمان

در مقاله بورسیه های دانشگاه های آلمان، برخی از بهترین بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور به شما عزیزان معرفی کردیم. به همین دلیل در این مقاله اشاره کوتاهی به آنها خواهیم داشت و پس از آن بورسیه های دولتی آلمان را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

لیست بهترین بورسیه های دانشگاهی آلمان:

  • بورسیه دانشگاه هومبولت : دانشجویان پسادکترا و محققین با تجربه (2670 تا 3170 یورو در ماه)
  • بورسیه موسسه دیتا ساینس مونیخ: دانشجویان کارشناسی ارشد ( ماهانه 1000 یورو به مدت یک سال)
  • بورسیه دانشگاه هامبورگ: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (ماهانه 820 تا 1000 یورو حداکثر تا 3 سال)
  • بورسیه دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین: کارشناسی و کارشناسی ارشد (50 درصد شهریه تا 6 ترم)
بورسیه تحصیلی
بورسیه تحصیلی

بهترین بورسیه های دولتی و سازمانی آلمان

از جمله محبوب ترین بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در آلمان، بورسیه های دولتی و سازمانی هستند. این بورسیه ها نقش مهمی در دسترسی دانشجویان سراسر جهان به آموزش عالی در آلمان دارند. در ادامه برخی از بزرگ ترین و محبوب ترین بورسیه های دولتی آلمان را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. 

بورسیه فول فاند DAAD

بورسیه های DAAD هر سال توسط سرویس تبادلات علمی آلمان (DAAD) ارائه می شود. هر سال تقریبا 150000 بورسیه مختلف توسط این نهاد به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، کاندیداهای دکترا و فوق دکترا در سراسر جهان، به منظور ادامه تحصیل در آلمان، ارائه می شود.

بورسیه فول فاند DAAD چه مواردی را پوشش می دهد؟ 

این بورسیه تحصیلی فول فاند است و شامل کمک هزینه ماهانه (934 یورو برای دانشجویان کارشناسی ارشد و حداقل 1200 یورو برای دانشجویان دکتری و پسادکتری) و کمک هزینه سفر به آلمان می شود. این بورسیه در اغلب موارد شامل هزینه بیمه نیز می شود. علاوه بر موارد گفته شده، در شرایط خاص این بورسیه دیگر هزینه های دانشجو، مانند کمک هزینه همراه، کمک هزینه تحقیقات و غیره را نیز پوشش می دهد.

نیازمندی های دریافت بورسیه DAAD چیست؟

معیارهای اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی DAAD، آخرین مدرک تحصیلی، دستاوردهای تحصیلی، تسلط بر زبان آموزش دوره یا موقعیت شغلی (دکترا و پسا دکترا) و داشتن سابقه شرکت در دوره های کارآموزی یا تجربه کاری مرتبط (در صورت نیاز) است.

ددلاین بورسیه فول فاند DAAD

از آنجایی که بورسیه های تحصیلی متعددی برای رشته ها و مقاطع مختلف وجود دارد، ددلاین های مختلفی نیز وجود دارد. معمولا ددلاین برخی از بورسیه های بین ماه های آگوست و اکتبر است. با این حال بهتر است جزئیات هر بورسیه را در وب سایت رسمی DAAD بررسی کنید. 

لینک مستقیم به لیست بورسیه های تحصیلی DAAD در آلمان 

بورس تحصیلی بنیاد هاینریش بل

بنیاد هاینریش بل (Heinrich Böll Foundation) هر سال تقریباً 1500 بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از همه ملیت ها ارائه می دهد. این بورسیه به دانشجویان دانشگاه ها و رشته های مختلف از جمله دانشجویان رشته هنر ارائه می شود.

بورسیه فول فاند هاینریش بل چه مواردی را پوشش می دهد؟ 

مبلغ بورسیه هاینریش بل بر اساس ملیت و سابقه تحصیلی متفاوت است. 

بورسیه های کارشناسی و کارشناسی ارشد: دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که در آلمان تحصیل نکرده اند، می توانند ماهیانه 934 یورو دریافت کنند که شامل هزینه بیمه درمانی و سایر کمک هزینه های لازم می شود.

بورسیه های دکتری: به اتباع خارج از اتحادیه اروپا و دانشجویانی که در آلمان تحصیل نکرده اند ماهانه 1200 یورو کمک هزینه اصلی به علاوه 100 یورو هزینه حمل و نقل در آلمان و دیگر کمک هزینه های فردی تعلق می گیرد.

شرایط دریافت بورسیه بنیاد هاینریش بل چیست؟

شرایط دریافت بورسیه نیز بر اساس ملیت و سابقه تحصیلی متفاوت است.

بورسیه های کارشناسی و کارشناسی ارشد: دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که در آلمان تحصیل نکرده اند، می توانند تنها با ارائه آخرین مدرک تحصیلی و انگیزه نامه، برای دریافت این بورسیه اقدام کنند.

بورسیه های دکتری: ارائه مدرک پذیرش در مقطع دکتری الزامی است و انتخاب متقاضیان بر اساس برتری علمی، کیفیت پروژه تحقیقاتی، مشارکت اجتماعی و انگیزه نامه انجام می شود.

ددلاین بورسیه فول فاند بنیاد هاینریش بل

مهلت درخواست اول مارس و اول سپتامبر هر سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ددلاین ها می توانید، به وب سایت رسمی بورسیه هاینریش بل مراجعه کنید.

بورسیه فول فاند بنیاد Bayer

بورسیه بنیاد Bayer، مخصوص دانشجویان برجسته مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و دانشجویان گروه پزشکی (رشته پزشکی، دامپزشکی، مهندسی پزشکی، علوم پزشکی کاربردی و علوم داده در پزشکی) در آلمان می باشد. 

بیشتر بخوانیم: راهنمای پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

بورسیه فول فاند Bayer چه مواردی را پوشش می دهد؟ 

بورسیه فول فاند Bayer، هزینه های پروژه های تحقیقاتی بین المللی، دوره های کارآموزی و سایر فعالیت ها را تا سقف 10000 یورو تامین می کند. کمک هزینه های مخصوص برای هزینه های سفر به آلمان، هزینه های ویزا، هزینه های زندگی و هزینه های پروژه دکترا نیز در دسترس است. هدف این بورسیه ها ارتقای برنامه های تحصیلی موجود و ترویج همکاری بین رشته ای است.

نیازمندی های دریافت بورسیه فول فاند Bayer چیست؟

متقاضیان باید سوابق تحصیلی عالی داشته باشند و در حال حاضر در یکی از رشته های کارشناسی ارشد، دکترا یا گروه پزشکی ثبت نام کرده باشند. معیارهای واجد شرایط بودن بسته به رشته تحصیلی متفاوت است، اما به طور کلی، متقاضیان باید دارای خلاقیت و نوآوری علمی باشند و روش، فناوری یا ایده جدیدی را در حوزه مربوط به خود معرفی کنند. 

ددلاین بورسیه فول فاند بنیاد هاینریش بل

آخرین مهلت ثبت نام برای این بورسیه بین فوریه و آپریل هر سال است.

وب سایت رسمی بورسیه Bayer 

بورسیه تحصیلی کنراد آدناور 

بورسیه تحصیلی کنراد آدناور (Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS)) مخصوص دانشجویان بین المللی است که قصد دارند تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد، دکترا یا یک پروژه تحقیقاتی، با مدت حداقل سه ترم را در یکی از دانشگاه های آلمان دنبال کنند.

بورسیه فول فاند کنراد آدناور چه مواردی را پوشش می دهد؟ 

این بورسیه علاوه بر کمک هزینه مالی، شامل ارائه مشاوره شخصی به دانشجویان، سمینار های مختلف و دسترسی به شبکه دانشجویی و علمی KAS نیز می شود. دانشجویان مقطع ارشد به مدت دو سال، 934 یورو در ماه و دانشجویان دکترا به مدت سه سال، ماهانه  1400 یورو دریافت می کنند. کمک هزینه های اضافی برای بیمه درمانی، کمک هزینه خانواده، کمک هزینه فرزندان، و هزینه های مربوط به دوره تحصیلی نیز در شرایط خاص در دسترس هستند.

نیازمندی های دریافت بورسیه بنیاد کنراد آدناور چیست؟

متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک دانشگاهی کارشناسی معتبر، مدرک زبان آلمانی با سطحB2  و عملکرد علمی قوی داشته باشند.

دانشجویان Ph.D، علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد معتبر، مدرک زبان آلمانی با سطحB2  یا آیلتس و عملکرد علمی قوی، باید شرح مفصلی از پایان نامه و یک توصیه نامه از استاد راهنمای خود ارائه دهند.

ددلاین بورسیه فول فاند بنیاد کنراد آدناور

ددلاین درخواست برای این بورس تحصیلی بسته به کشور دانشجو، رشته و مقطع تحصیلی موردنظر متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ددلاین ها می توانید، به وب سایت رسمی بورسیه کنراد آدناور مراجعه کنید.

بورسیه های بنیاد فردریش ایبرت

بورسیه تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت (FES) به دانشجویان با استعداد از مناطق مختلف، از جمله کشورهای منطقه آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای شرق و جنوب شرق اروپا داده می شود. افراد واجد شرایط باید شایستگی تحصیلی عالی از خود نشان داده باشند، در حال تحصیل در آلمان باشند و به ارزش های سوسیال دموکراسی متعهد باشند. این بورسیه هیچ یک از رشته های گروه پزشکی را پوشش نمی دهد. 

بورسیه فول فاند فردریش ایبرت چه مواردی را پوشش می دهد؟ 

بورسیه تحصیلی FES (Friedrich Ebert Foundation) شامل کمک هزینه ماهانه 830 یورو برای رشته های کارشناسی و 850 یورو برای رشته های کارشناسی ارشد می شود. هزینه های بیمه درمانی توسط این بورسیه پوشش داده می شود و 276 یورو نیز به عنوان کمک هزینه خانواده به دانشجویان دارای فرزند ارائه می شود.

نیازمندی های دریافت بورسیه فردریش ایبرت چیست؟

دانشجویان غیر آلمانی که قصد دریافت این بورسیه را دارند، باید در زمان درخواست، در یکی از دانشگاه های آلمان در حال تحصیل باشند. عملکرد تحصیلی بالاتر از میانگین و دانش کافی از زبان آلمانی (حتی اگر رشته تحصیلی آنها به زبان انگلیسی برگزار شود) از دیگر نیازمندی های دریافت این بورسیه است.

ددلاین بورسیه فول فاند فردریش ایبرت

ددلاین بورسیه تحصیلی FES بسته به رشته متقاضی متفاوت است اما معمولا با زمان بندی دانشگاه ها مطابقت دارد و قبل از شروع ترم تحصیلی است.

لینک مستقیم به وب سایت بورسیه های تحصیلی فردریش ایبرت.

بورسیه StipendiumPlus

بورسیه StipendiumPlus فقط برای دانشجویان برتر مقاطع کارشناسی و دکترا در آلمان است و شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نمی شود. دانشجویان آلمانی، اروپایی و بین المللی واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند. بودجه بورسیه StipendiumPlus توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال (BMBF) تامین می شود و توسط 13 سازمان، از جمله Avicenna-Studienwerk، Cusanuswerk، Ernst Ludwig Ehrlich Studienwerk و غیره، مدیریت می شود. 

مواردی تحت پوشش بورسیه StipendiumPlus

این بورسیه شامل مبلغ 300 یورو به صورت ماهانه، تا دو ترم می شود. گرچه امکان تمدید بورسیه برای کل دوره تحصیل وجود دارد. حداکثر مبلغ بورسیه نیز 600 یورو در ماه است.

نیازمندی های دریافت بورسیه سازمان StipendiumPlus چیست؟

متقاضیان باید دستاوردهای تحصیلی خوبی داشته باشند ودر یک موسسه آموزش عالی معتبر در آلمان پذیرش شده باشند. الزامات دقیق ممکن است بسته به سازمان عضو StipendiumPlus که بورسیه را ارائه می دهد متفاوت باشد. 

لینک مستقیم به وب سایت بورسیه سازمان StipendiumPlus

 

دیگر بورسیه های دولتی موجود در آلمان

  • بورسیه تحصیلی ماری اسکلودوسکا-کوری (پسا دکتری)
  • بورسیه تحصیلی روزا لوکزامبورگ
  • بورسیه تحصیلی KAAD 
  • بورسیه Erasmus+ و Erasmus Mundus

سوالات متداول

آیا بورسیه فول فاند برای رشته های گروه پزشکی نیز ممکن است؟ 

بله بورسیه های مختلفی برای تحصیل پزشکی در آلمان وجود دارد، از جمله بورسیه فول فاند بنیاد Bayer.

بورسیه فول فاند آلمان چه چیزهایی را پوشش می دهد؟

این بورسیه ها هزینه های زندگی، اسکان، بیمه و حمل و نقل را پوشش می دهند.

برای دریافت بورسیه فول فاند به چه چیزی نیاز دارم؟

داشتن معدل و سوابق تحصیلی خوب و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی، مواردی هستند که می توانند شانس شما را افزایش دهند.

آیا برای کسب بورسیه فول فاند در آلمان، نیاز به مدرک زبان آلمانی دارم؟

بله. در اکثر موارد ارائه مدرک زبان آلمانی یکی از نیازمندی های اصلی کسب بورسیه در آلمان است.

سخن آخر

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر همچنان در مورد بورسیه های تحصیلی آلمان سوال دارید یا هنوز تصمیم نگرفته اید که در کدام دانشگاه باید تحصیل کنید، می توانید مقاله “بورسیه های دانشگاه های آلمان” را مطالعه کنید یا با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، که در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان متخصص هستند، تماس برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا