Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تحصیل پزشکی در آلمان 2024

برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور گزینه های زیادی وجود دارد، اما یکی از بهترین انتخاب های ممکن، تحصیل پزشکی در آلمان است. از گزینه های دیگر می توانیم به تحصیل پزشکی در روسیه یا تحصیل پزشکی در بلاروس اشاره کنیم که شرایط ورود به دانشگاه در آنها آسان است و نیازی به ارائه تمکن مالی یا مدرک زبان نیز نیست؛ یا تحصیل پزشکی در ایتالیا که بورسیه های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان ایرانی دارد، مانند بورسیه استانی ایتالیا. یکی از دلایل اصلی برای تحصیل پزشکی در آلمان، هزینه پایین تحصیل در آلمان و تقریبا رایگان بودن تحصیل این رشته در دانشگاه های دولتی آلمان است. به طور کلی تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است اما دانشجویان برای تحصیل باید هر ترم مبلغی بین 100 تا 300 یورو برای امور تحصیلی به دانشگاه بپردازند. این مبلغ در مقایسه با شهریه رشته پزشکی در دانشگاه های خصوصی آلمان که به 10000 یورو در سال نیز می رسد، مبلغی بسیار ناچیز است. علاوه بر رایگان بودن تحصیل پزشکی آلمان، ثبات اقتصادی، دانشگاه های برتر، نیاز به نیروی کار و کیفیت بسیار بالای زندگی در آلمان باعث می شود دانشجویان سراسر جهان برای تحصیل پزشکی به این کشور مهاجرت کنند. 

در ادامه به شما خواهیم گفت که تحصیل پزشکی آلمان چه شرایط، نیازمندی ها و مزایایی دارد و چه فرصت هایی را پیش روی شما قرار خواهد داد.

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان
مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

آموزش باکیفیت بالا: اگر دانشجویی با انگیزه و به دنبال یک سیستم آموزشی منحصر به فرد و چالش برانگیز هستید، تحصیل در آلمان یکی از بهترین گزینه های شما است. دانشگاه های این کشور تحصیلات عالیه را با بالاترین استانداردها ارائه می دهند.

مدارک معتبر در سراسر جهان: مدارک تحصیلی دانشگاه های پزشکی آلمان در سراسر جهان شناخته شده هستند و درهای زیادی را به روی شما باز خواهند کرد.

 ثبات اقتصادی: اگر رویای امنیت شغلی و ثبات مالی را در سر می پرورانید، هیچ کشوری بهتر از آلمان نمی تواند این دو را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، متوسط حقوق ناخالص برای جراحان 235844 یورو در سال است که معادل نرخ ساعتی 113 یورو است. این رقم بدون در نظر گرفتن پاداش و مزایای دیگر است.

دانشگاه های با رتبه برتر: دانشگاه های آلمان همیشه در میان برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. در لیست رتبه بندی QS برای سال 2024، 49 تا از بهترین و معتبرترین دانشگاه های آلمان قرار دارند. برترین آنها دانشگاه فنی مونیخ است که رتبه 37 جهان را کسب کرده است.

رشته پزشکی در آلمان یک دوره شش ساله است که به چند مرحله تقسیم می شود. هر کدام از این مراحل امتحانات خاص خود را دارد که دانشجویان باید در آنها قبول شوند. رشته پزشکی در آلمان معمولا به زبان آلمانی تدریس می شود و داشتن مدرک زبان آلمانی نیز یکی از الزامات کسب پذیرش است.

مرحله پیش بالینی (Vorklinik): در دو سال اول تحصیل پزشکی در آلمان، اصول و پایه رشته پزشکی از جمله موضوعاتی مانند آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی آموزش داده می شود. در پایان این مرحله، دانشجویان برای ارزیابی باید در یک آزمونی کتبی و شفاهی شرکت کنند.

مرحله علوم بالینی: در سه سال بعد، دانشجویان دانش پزشکی خود را گسترش می دهند و مهارت های عملی را از طریق شرکت در سخنرانی ها، آزمایشگاه ها، سمینارها و آموزش های حضوری به دست می آورند. در پایان این مرحله نیز برای بررسی سطح پیشرفت دانشجویان یک آزمون گرفته می شود. 

سال آخر آموزش بالینی: در طی این سال دانشجویان بیشتر وقت خود را در بیمارستان ها خواهند بود و بیشتر کلاس ها به صورت عملی برگزار می شود. پس از آخرین سال تحصیلی رشته پزشکی در آلمان، دانشجویان با آخرین امتحان دولتی روبرو خواهند شد که برای حرفه پزشکی آنها بسیار مهم است. قبولی در این آزمون برای دریافت مجوز پزشکی الزامی است. این آزمون به صورت شفاهی و عملی برگزار می شود.

دو روش اخذ پذیرش رشته پزشکی در آلمان

اخذ پذیرش تحصیلی آلمان با دیگر کشورهای اروپایی کمی متفاوت است، دلیل اصلی آن نیز 13 ساله بودن مدرک دیپلم این کشور است. متقاضیان ایرانی که مدرک دیپلم دارند، برای تحصیل در آلمان باید یک سال در کالج درس بخوانند. اگر قصد تحصیل در رشته های گروه پزشکی را دارید، باید در کالج های پزشکی که دوره M-Kurs را برگزار می کنند شرکت کنید. پس از یک سال تحصیل در کالج، شما در آزمون ورودی دانشگاه های آلمان شرکت خواهید کرد و با موفقیت در این آزمون می توانید وارد دانشگاه های پزشکی آلمان شوید.

در دوره یک ساله M-Kurs دروس زبان آلمانی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی آموزش داده می شود. برای کسب پذیرش در این دوره، فقط نیاز به مدرک دیپلم با نمرات خوب و مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B2 خواهید داشت. 

روش دیگر اخذ پذیرش رشته پزشکی در آلمان این است که 3 تا 4 ترم در دانشگاه های معتبر پزشکی ایران تحصیل کرده باشید و پس از آن برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی آلمان اقدام کنید. در این صورت دیگر نیازی به شرکت در کالج نخواهید داشت و می توانید مستقیما وارد دانشگاه شده و تحصیلات پزشکی خود را از ابتدا آغاز کنید. در این صورت مدرک زبان مورد نیاز معمولا سطح C1 آلمانی است.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته پزشکی در آلمان

رقابت  برای ورود به رشته پزشکی همیشه سخت و شدید است؛ پس داشتن نمرات و سوابق تحصیلی قوی می تواند برگ برنده شما برای ورود به دانشگاه های آلمان باشد. اگر می خواهید برای کالج های پزشکی آلمان اقدام کنید، علاوه بر رزومه تحصیلی قوی، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • ریزنمرات تحصیلی؛
  • مدرک دیپلم؛
  • انگیزه نامه؛
  • پاسپورت؛
  • مدرک زبان آلمانی (سطح B2
  • تمکن مالی.

اگر حداقل 3 تا 4 ترم در دانشگاه های پزشکی برتر ایران تحصیل کرده اید و می خواهید به صورت مستقیم وارد دانشگاه های آلمان شوید، علاوه بر مدارک بالا، به ریزنمرات دانشگاه نیز نیاز خواهید داشت. در این صورت مدرک زبان آلمانی که باید به دانشگاه ارائه دهید، احتمالا از سطح C1 به بالا خواهد بود.

آزمون های ورودی رشته پزشکی در آلمان

یکی از مدارک لازم برای تحصیل پزشکی آلمان، مدرک زبان است. دو آزمون معتبر برای کسب مدرک زبان آلمانی، آزمون زبان DSH و Testdaf هستند. برای تحصیل پزشکی در آلمان، آزمون دیگری که باید در آن شرکت کنید آزمون استعداد تحصیلی TMS است. این آزمون مخصوص رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های آلمان است و دو بار در سال برگزار می شود. هزینه آزمون 100 یورو است و بیشترین نمره ممکن 130 است. برای اخذ پذیرش بهتر است حداقل نمره کسب شده بیش از 100 باشد.

اگر به تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان علاقه مند هستید، برای آشنایی بیشتر با شرایط و نیازمندی های اخذ پذیرش در این رشته، پیشنهاد می کنیم مقاله “راهنمای پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان” را مطالعه کنید.

در کنار آلمان، ایتالیا نیز یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی است. همانند آلمان، برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز نیاز به شرکت در یک سری آزمون های ورودی خاص وجود دارد. مانند آزمون آیمت. برای آشنایی با این آزمون و دیگر شرایط پذیرش رشته های پزشکی در ایتالیا می توانید مقاله “آزمون آیمت برای تحصیل پزشکی در ایتالیا” را مطالعه کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی رایگان است و دانشجویان برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های آلمان فقط باید هزینه های اداری و حق ترم را پرداخت کنند. این هزینه نیز معمولا بین 100 تا 300 یورو است. البته برای تحصیل در ایالت Baden-Württemberg دانشجویان بین المللی باید شهریه پرداخت کنند که معمولا 3000 یورو در سال است. هزینه دیگری که باید در نظر بگیرید هزینه های تجهیزات آموزشی است که بر عهده دانشجو می باشد.

اگر به دنبال تحصیل ارزان پزشکی هستید، علاوه بر بلاروس که شهریه های بسیار پایینی دارد، ایتالیا نیز گزینه بسیار جذابی است. به لطف وجود بورسیه استانی ایتالیا، تحصیل پزشکی در این کشور می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. میانگین هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا 300 یورو در هر ترم است اما ممکن است به 3000 یورو نیز برسد. برای آشنایی بیشتر با تحصیل پزشکی در ایتالیا، می توانید مقاله “همه چیز درباره تحصیل در رشته های پزشکی در ایتالیا” را مطالعه کنید.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان
تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

بهترین بورسیه های تحصیلی 

تحصیل پزشکی در آلمان رایگان است، اما تمکن مالی و هزینه های متفرقه تحصیل و زندگی می تواند گران تمام شود و ممکن است همه دانشجویان توان پرداخت این هزینه ها را نداشته باشند. به همین دلیل در انواع بورسیه های تحصیلی آلمان کمک شایانی به دانشجویان می کند تا از پس هزینه ها بر بیایند. برخی از بهترین بورسیه های تحصیل پزشکی در آلمان عبارت اند از:

  • SBW Berlin Scholarship
  • University of Hamburg: Merit Scholarship
  • German University Foundation: The Medicus program 
  • Deutschlandstipendium
  • Friedrich-Ebert-Stiftung Scholarship To Study In Germany
  • Baden-Württemberg-STIPENDIUM
بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان
بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان

بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان 2024

بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان برای سال تحصیلی 2024 توسط سیستم رتبه بندی QS اعلام شده اند که در زیر می توانید اسم و رتبه جهانی آنها را مشاهده کنید.

اسم دانشگاه رتبه جهانی در رشته پزشکی
دانشگاه هایدلبرگ 36
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز مونیخ 43
دانشگاه پزشکی شاریته برلین 51
دانشگاه فنی مونیخ 73
دانشگاه توبینگن 104
دانشگاه هامبورگ 108
دانشگاه فرایبورگ 130

آینده شغلی و درآمد

پزشکی یک شغل پردرآمد در سراسر جهان است. حال اگر مدرک پزشکی خود را در آلمان کسب کنید، بدون شک آینده شغلی عالی و درآمد بالایی خواهید داشت. جمعیت آلمان به سرعت در حال پیر شدن است و این کشور به پزشکان بیشتری نیاز دارد. حتی با وجود افزایش تعداد پزشکان، هنوز کمبود وجود دارد. این نیاز در آینده نزدیک حتی شدیدتر می شود چرا که انتظار می رود حدود 20 درصد از پزشکان به زودی بازنشسته شوند. در جدول زیر می توانید لیست برخی از مشاغل گروه پزشکی و میانگین درآمد آنان در آلمان را مشاهده کنید.

عنوان شغلی میانگین درآمد سالانه در آلمان
دکتر عمومی 157108 یورو
پرستار 63091 یورو
جراح 235798 یورو
داروساز 82490 یورو
دندانپزشک 123943 یورو
رادیولوژی 252957 یورو
روان شناس 73389 یورو

 

بدون شک اگر به فکر مهاجرت کاری هستید، مشاغل حوزه پزشکی، برخی از بهترین مشاغل برای مهاجرت کاری به آلمان هستند. برای آشنایی بیشتر با مهاجرت کاری به آلمان، می توانید مقاله ” صفر تا صد مهاجرت پزشکان و کادر درمان به آلمان ” را مطالعه کنید.

سوالات متداول 

تحصیل پزشکی در آلمان چند سال طول می کشد؟

بدون در نظر گرفتن کالج، تحصیل پزشکی در آلمان شش سال زمان می برد.

آیا تحصیل پزشکی در آلمان رایگان است؟

رشته پزشکی در آلمان رایگان است و فقط مبلغ بسیار کمی بابت حق ترم باید پرداخت کنید. بورسیه های تحصیلی مختلفی وجود دارد که این مبلغ کم را نیز پوشش می دهند.

آیا برای مهاجرت به آلمان حتما نیاز به مدرک تمکن مالی دارم؟

بله. گرچه تحصیل در آلمان رایگان است، اما یک شرط اصلی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان مدرک تمکن مالی است.

سخن آخر

آلمان یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی جهان است و امروزه تحصیل در آلمان هدف اصلی تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای مهاجرت تحصیلی است. این کشور بخش زیادی از نیاز روز افزون خود به نیروی کار آموزش دیده را از طریق دانشگاه های خود برطرف میکند. پس مطمئن باشید که مهاجرت به آلمان برای تحصیل، آینده شغلی شما را نیز تامین خواهد کرد و پس از تحصیل نیاز به مهاجرت دوم نخواهید داشت. کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، با بیش از یک دهه تجربه در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور، به خصوص کشورهای اروپایی مانند آلمان، می توانند بهترین مشاور و راهنمای شما باشند. برای دریافت مشاوره کافی است با ما تماس برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا