تحصیل رایگان در بلاروس

بلاروس کشوری است که در آن می توان به تحصیلات با کیفیت و بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا دست پیدا کرد و اگر شهروند این کشور باشید می توانید به صورت رایگان در آن تحصیل کنید. اما هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی به چه صورت است؟ آیا می توان در بلاروس به صورت رایگان تحصیل کرد؟ در ادامه علاوه بر پاسخ دادن به این سوالات، سیستم آموزشی بلاروس را بررسی خواهیم کرد و نگاهی به موضوع تحصیل رایگان در بلاروس برای دانشجویان بین المللی و هزینه های تحصیل در این کشور خواهیم داشت؛ پس با ما همراه باشید.

چنانچه قصد تحصیل در بلاروس را دارید، باید دانید که سیستم آموزشی بلاروس همه مقاطع تحصیلی، به جز آموزش عالی، رایگان است؛ گرچه تحصیلات عالیه در دانشگاه های دولتی بلاروس با کمترین شهریه ممکن ارائه می شوند. هزینه های پایین تحصیل در کنار هزینه های بسیار پایین زندگی، بلاروس را به یکی از ارزان ترین کشورهای جهان و پر تقاضا برای مهاجرت تحصیلی بین دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است و منظور از تحصیل رایگان در بلاروس در واقع تحصیل ارزان است. 

بیشتر بخوانیم: انواع بورسیه های تحصیلی در بلاروس

 

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

تحصیل در بلاروس
تحصیل در بلاروس

آیا تحصیل رایگان در بلاروس ممکن است؟

به طور کل تحصیلات عالیه در بلاروس رایگان نیست مگر با کسب بورسیه تحصیلی. در همین ابتدا باید بگوییم که هیچ بورسیه ای برای تحصیل رشته های پزشکی در بلاروس ارائه نمی شود چرا که این رشته ها در دانشگاه های دولتی و بهترین دانشگاه های بلاروس  با شهریه های بسیار پایین ارائه می شوند و به نوعی رایگان به حساب می آیند.

در یک یا دو دانشگاه تعداد انگشت شماری ظرفیت دولتی وجود دارد که امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های بلاروس را برای تعداد محدودی از دانشجویان فراهم می کند. با این حال این ظرفیت ها نیز بسیار محدود هستند و به دانشجویان کشورهای خاصی ارائه می شود و برای کسب آنها باید دارای شرایط بسیار خاصی باشید. اما برای رشته های تحصیلی دیگر چطور؟

مزایای تحصیل در بلاروس
مزایای تحصیل در بلاروس

در بلاروس برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز بورسیه تحصیلی خاصی وجود ندارد. گرچه دولت این کشور ممکن است برای دانشجویان برخی کشورهای نیازمند و خاص، بورسیه هایی در نظر بگیرد اما، تا بحال ایران جز این کشورها قرار نگرفته است. اما بورسیه های تحصیلی خاصی وجود دارد که معمولا در دیگر کشورهای اروپایی نیز مشاهده می شوند و تمام دانشجویان بین المللی از سراسر جهان می توانند برای کسب آنها اقدام کنند. مانند بورسیه تحصیلی Erasmus Mundus یا بورسیه DAAD. تعداد این بورسیه های تحصیلی نیز زیاد نیست و به همین دلیل رقابت برای کسب آنها زیاد است. 

در ادامه لیست برخی از بورسیه های تحصیلی در بلاروس را برای شما آورده ایم اما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این بورسیه ها، بهتر است سایت مخصوص به آنها را بررسی کنید.

 

  • DAAD – Bilateral Academic Exchange
  • Erasmus Mundus
  • DAAD – Scholarship in Belarus
  • Yanka Kupala State University of Grodno Scholarships
  • International Research and Exchanges Board Fellowship in Belarus
  • Fulbright Scholarships for Belarus
  • Visegrad Scholarship Program
  • Boren Awards

آیا بلاروس مقصد خوبی برای دانشجویان بین المللی است؟

بلاروس به داشتن سیستم آموزشی برجسته، استاندارد و ارائه طیف گسترده ای از رشته های تخصصی شناخته شده است. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای اخذ پذیرش تحصیلی بلاروس در تلاش هستند و این موضوع بی دلیل نیست زیرا مزایای تحصیل و مهاجرت تحصیلی بلاروس چشمگیر و رقابت پذیر است.

سیستم آموزشی بلاروس دارای اعتبار جهانی است و به داشتن سطح بالای علمی شناخته شده است. موسسات آموزش عالی این کشور طیف وسیعی از برنامه های تحصیلی را به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می دهند و تقریبا تمامی رشته های تحصیلی پرطرفدار در این کشور در دسترس هستند. از دیگر دلایل جذابیت بلاروس در میان دانشجویان بین المللی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دانشگاه های معتبر و بین المللی؛
  • مدارک معتبر در سراسر جهان؛
  • هزینه بسیار پایین زندگی و تحصیل؛
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی حتی بدون مدرک زبان؛
  • محیطی امن، دلپذیر و دانشجو پذیر.

تحصیل در بلاروس یا روسیه

هزینه تحصیل در بلاروس چقدر است؟

شرایط زندگی و تحصیل در بلاروس برای اکثر رشته های تحصیلی بخصوص رشته های پزشکی بسیار ایده آل می باشد. هزینه های تحصیل در بلاروس با توجه به مقطع تحصیلی، رشته، دانشگاه، زبان تحصیل و نوع آموزش (حضوری، مجازی) متفاوت خواهد بود و برای کسب اطلاعات دقیق در این باره باید سایت دانشگاه ها را بررسی کنید. برای کمک به شما و آشنایی سریع با هزینه های تحصیل در بلاروس، اعضای تیم ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، تعداد زیادی از دانشگاه های بلاروس را بررسی کرده اند و در ادامه یک میانگین کلی از هزینه های تحصیل در این کشور به شما ارائه خواهیم کرد. این اعداد به هزینه های اصلی تحصیل در دانشگاه های دولتی بلاروس بسیار نزدیک هستند.

دوره مقدماتی یا پادفک

یکی از اولین هزینه های تحصیل و مهاجرت تحصیلی به بلاروس، هزینه دوره مقدماتی یا پادفک است. با شرکت در این دوره دانشجویان می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی و به صورت مستقیم وارد دانشگاه شوند و به همین دلیل شرکت در این دوره یکی از بهترین روش های مهاجرت تحصیلی به بلاروس است. در بیشتر مراکز تحصیلی، طول این دوره 8 تا 10 ماه، یا یک سال تحصیلی است. دوره مقدماتی به صورت شهریه محور است و امکان تحصیل دوره پادفک در بلاروس به صورت رایگان وجود ندارد. اما شهریه این دوره برای یک سال تحصیلی به هیچ وجه زیاد نیست و معمولا بین 2000 تا 3000 دلار است. البته این دوره ها به صورت مجازی نیز ارائه می شوند که شهریه آن معمولا کمتر از 2000 دلار است. دانشجویان پس از این دوره می توانند به صورت مستقیم به تحصیل رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی مشغول شوند و به همین دلیل است که این دوره از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و شهریه پرداختی برای آنها هزینه ای بسیار ناچیز است.

مهاجرت تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی به بلاروس 

دوره کارشناسی

طول دوره کارشناسی در بلاروس 4 سال است و تعداد زیادی از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند. شهریه دوره کارشناسی در بلاروس بسیار مقرون به صرفه است و میانگین آن بین 2000 تا 4000 دلار در سال است. در تمامی مقاطع تحصیلات دانشگاهی از جمله دوره کارشناسی، تحصیل به زبان روسی و انگلیسی ممکن است و معمولا تحصیل به زبان انگلیسی کمی گران تر است.

دوره کارشناسی ارشد

در بلاروس دوره کارشناسی که بین 1 تا 2 سال است و شهریه آن بین 3400 تا 4700 دلار در سال است. در بلاروس بعضی از رشته های خاص به صورت کارشناسی ارشد پیوسته نیز ارائه می شوند که طول دوره تحصیل آنها 5 تا 6 سال است و شهریه ای نزدیک به شهریه دوره کارشناسی دارند.

دوره دکترا

تحصیل دکترا در بلاروس یک دوره حداقل سه ساله است که برای ورود به آن باید علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد، دارای یک سابقه تحقیقاتی قوی نیز باشید. بر خلاف اکثر کشورهای اروپایی که دوره دکترا را به صورت رایگان ارائه می دهند، این مقطع تحصیلی در بلاروس رایگان نیست و شهریه ای بین 4000 تا 6000 دلار در سال دارد.

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج

تحصیل رشته های پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس، از محبوب ترین رشته های تحصیلی در بلاروس می باشند و در حال حاضر دانشجویان بین المللی زیادی در حال تحصیل رشته های گروه پزشکی در بلاروس هستند. هر 4 دانشگاه بلاروس که رشته های گروه پزشکی را ارائه می دهند کاملا شهریه محور هستند و هیچ بورسیه تحصیلی ارائه نمی دهند. در بلاروس رشته های گروه پزشکی به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند. شهریه دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند کمی بیشتر از تحصیل آنها به زبان روسی ست. شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس نزدیک به 6000 دلار در سال و آموزش به تحصیل پزشکی به زبان روسی در بلاروس، نزدیک به 4000 دلار در سال است. میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در بلاروس نیز 5000 دلار در سال است.

 

سؤالات متداول

آیا تحصیل رایگان در بلاروس ممکن است؟

در بلاروس تحصیل تا 18 سالگی رایگان است؛ اما تحصیل در مقاطع آموزش عالی کاملا شهریه محور است.

آیا در بلاروس بورسیه تحصیلی وجود دارد؟

در بلاروس برای رشته های پزشکی، برای دانشجویان بین المللی بورسیه وجود ندارد اما برای رشته های دیگر ممکن است به صورت محدود کمک هزینه هایی ارائه شود. در کل با توجه به پایین بودن هزینه های تحصیل در بلاروس، تعداد بورسیه های تحصیلی ارائه شده در این کشور بسیار کم است.

آیا سیستم آموزشی بلاروس خوب است؟

سیستم آموزشی بلاروس بر پایه آخرین استانداردهای اتحادیه اروپا و پیمان بولونیا است و از بالاترین استانداردهای ممکن برخوردار است. این کشور به راحتی می تواند دروازه ورود شما به اروپا و دیگر کشورهای جهان باشد.

هزینه دوره مقدماتی در بلاروس چقدر است؟

هزینه دوره مقدماتی یا پادفک در بلاروس به صورت میانگین بین 2000 تا 3000 دلار است.

سخن آخر

اکنون می دانید که چیزی به اسم تحصیل رایگان در بلاروس وجود ندارد، اما هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی، باعث می شود این کشور یکی از ارزان قیمت ترین مقاصد اروپایی برای تحصیلات بین المللی و تحصیل در خارج از کشور باشد. علاوه بر این، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، شرایط بسیار مطلوب پذیرش و ورود به دانشگاه، باعث محبوبیت هرچه بیشتر این کشور در میان دانشجویان شده است. دولت بلاروس در تلاش است تا با ارائه آموزش با کیفیت و ارزان، امکان دسترسی به آموزش عالی با کیفیت را برای همه فراهم کند و تا جای ممکن دانشجویان را از سراسر جهان به خود جذب کند. آمار منتشر شده نشان می دهد که این کشور در این مسیر موفق بوده و هر ساله آمار دانشجویان بین المللی که به بلاروس مهاجرت می کنند بیشتر از سال گذشته است.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به بلاروس مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است و امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. فراموش نکنید که در مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت به بلاروس، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی بلاروس هستند و می توانند بهترین راهنمای شما برای مهاجرت به این کشورو تحصیل در خارج از کشور باشند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx