تحصیل پزشکی در بلاروس

رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی جهان است. به دلیل اهمیت و حساسیتی که این رشته دارد، اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. کشورهای محدودی در جهان وجود دارد که برای پذیرش دانشجویان رشته های گروه پزشکی سخت گیری زیادی نکنند و در عین حال از اعتبار جهانی خوبی برخوردار باشند. تحصیل در بلاروس و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی یکی از این کشورها با شرایط ویژه برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور می باشد. کشوری که بیش از 6000 دانشجوی بین المللی دارد و تحصیل پزشکی در بلاروس یک گزینه عالی برای دانشجویانی است که قصد دارند در سریع ترین زمان ممکن در یک کشور اروپایی تحصیلات خود را شروع کنند.

برای تحصیل پزشکی در بلاروس، 4 دانشگاه وجود دارد که دارای اعتبار جهانی هستند و مدارک صادر شده توسط آنان به صورت بین المللی به رسمیت شناخته می شود. در بلاروس رشته پزشکی یک دوره 6 ساله است که برای ورود به آن نیازی به ارائه مدرک زبان و تمکن مالی وجود ندارد. در ادامه با جزئیات بیشتر، تحصیل پزشکی در بلاروس را بررسی خواهیم کرد.

دانشگاه پزشکی ویتبسک به دلیل هزینه پایین تحصیل و زندگی و شرایط مناسب پذیرش، هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان به رشته پزشکی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. در این مقاله قصد داریم دانشگاه پزشکی ویتبسک را به صورت کامل به شما عزیزان معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

زمان مطالعه: 7 تا 9 دقیقه 

مهاجرت تحصیلی به کشور بلاروس
مهاجرت تحصیلی به کشور بلاروس

آشنایی با ساختار رشته پزشکی در بلاروس

در حال حاظر بیش از 6000 دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در بلاروس هستند که بخش بزرگی از آنها در حال تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس هستند. رشته پزشکی در بلاروس به صورت یک دوره 6 ساله ارائه می شود. دو سال اول آموزش معمولا به آموزش دروس تئوری اختصاص داده می شود و از سال سوم به بعد دانشجویان آموزش های عملی خود را در کلینیک ها و بیمارستان های زیر نظر دانشگاه ادامه می دهند. 

دانشگاه های پزشکی بلاروس، جهت پذیرش دانشجویان این رشته شرایط سنی خاصی اعلام نکرده اند، اما اداره مهاجرت بلاروس معمولا فقط برای دانشجویان رده سنی 17 تا 25 سال دعوت نامه صادر می کند. در چند سال اخیر، دانشجویان بالای 25 سال، حتی پس از کسب پذیرش از دانشگاه، دعوت نامه ای از سوی اداره مهاجرت بلاروس دریافت نکرده اند و تقاضای آنها رد شده است. در موارد نادر، ممکن است دانشجو بتواند با ارائه مدارک دوره تحصیلات تکمیلی به پلیس اداره مهاجرت، دعوت نامه دریافت کند؛ اما احتمال آن بسیار کم است. پذیرش در دانشگاه های بلاروس در ماه های آگوست یا سپتامبر شروع می شود و پس از پایان پذیرش نیز کلاس ها شروع می شوند. شهریه رشته پزشکی در بلاروس بین 4000 تا 5000 دلار در سال است و معمولا شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس، کمی بیشتر از شهریه تحصیل پزشکی به زبان روسی است.

بلاروس کجا پزشکی بخونم ؟

تحصیل پزشکی در خارج از کشور
تحصیل پزشکی در خارج از کشور

مراحل اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلاروس

جهت اخذ پذیرش تحصیلی بلاروس، یکسری مراحل عمومی را باید طی کنید و برای پذیرش رشته های گروه پزشکی در بلاروس، یک دوره مقدماتی (پادفک) وجود دارد که مدت زمان آن یک سال تحصیلی است.

شرکت در دوره پادفک به جز تکمیل دوره دبیرستان و ارائه مدرک دیپلم، هیچ نیازمندی خاص دیگری ندارد. دوره پادفک مانند رشته پزشکی به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شود. در دوره پادفک روسی، نیازی به آشنایی با زبان روسی وجود ندارد و زبان روسی از حروف الفبا به دانشجویان آموزش داده می شود. اما در دوره پادفک انگلیسی، متقاضیان باید یک آشنایی اولیه با زبان انگلیسی داشته باشند، چرا که آموزش زبان انگلیسی در این دوره از صفر شروع نمی شود. طی این دوره علاوه بر زبان روسی (یا انگلیسی)، دروس مقدماتی نیز به دانشجویان تدریس می شود تا آنان را برای ورود به دانشگاه آماده کنند.

برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس، شرکت در دوره پادفک ضروری نیست، اما دانشجویان می توانند برای افزایش سطح علمی خود، در این دوره شرکت کنند. در نتیجه برای اخذ پذیرش رشته پزشکی در بلاروس و تحصیل به زبان انگلیسی، کافی است متقاضیان مدارک خود را در سامانه دانشگاه آپلود کنند و در آزمون ورودی شرکت کنند. پس از قبولی در آزمون ورودی نیز دانشجویان وارد دانشگاه می شوند.

برای تحصیل پزشکی به زبان روسی در بلاروس، متقاضیان باید دارای مدرک پادفک باشند و بدون آن امکان پذیرش وجود ندارد. علاوه بر ارائه مدرک دوره پادفک، نیاز به شرکت در آزمون ورودی یا مصاحبه نیز وجود دارد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی در بلاروس

دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس (دانشگاه پزشکی مینسک)

دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس یک موسسه آموزشی عالی پزشکی در جمهوری بلاروس است که در سراسر جهان اعتبار دارد. این دانشگاه در نوامبر 2021، صدمین سال تاسیس خود را جشن گرفت. دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس در ابتدا یک دانشکده در دانشگاه دولتی بلاروس بود اما در سال 1930 این دانشکده به یک موسسه آموزشی مستقل تبدیل شد. در سال 1925 اولین فارغ التحصیلان رشته پزشکی اعلام شدند و 21 نفر مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشکده پزشکی را دریافت کردند. در سال 2001 این مرکز لقب دانشگاه پزشکی پیشرو جمهوری بلاروس را دریافت کرد. 

طول دوره پزشکی عمومی در این دانشگاه 6 سال است و دانشجویان در چهار زمینه اصلی آموزش می بینند: درمان، جراحی، مامایی و زنان، بیهوشی و پزشکی مراقبت های ویژه. دانشکده پزشکی علاوه بر مدرک پزشکی عمومی، تعداد زیادی از تخصص های مهم دنیا را نیز ارائه می دهد و در میان فارغ التحصیلان این دانشکده، بسیاری از متخصصان قلب، جراحان مغز و اعصاب، چشم پزشکان، رادیولوژیست ها، متخصصین زنان و زایمان، متخصصین زیبایی، متخصص ریه و دیگر تخصص ها وجود دارد.

آمار مهم دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس:

  • آموزش بیش از 50000 پزشک از زمان تأسیس؛
  • 8 دانشکده و موسسه؛
  • 72 دپارتمان شامل 29 دپارتمان  نظری و 43 دپارتمان  بالینی؛
  • 5 ساختمان آموزشی؛
  • بیش از 70 کیلینیک،
  • بیش از 7000 دانشجو؛
  • بیش از 1.170 پرسنل آموزش عالی؛
  • کتابخانه با بیش از 700000 کتاب؛
  • 13000عمل جراحی در سال؛

دانشگاه پزشکی ویتبسک VSMU

یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی برتر بلاروس، دانشگاه دولتی ویتبسک یا VSMU است که در سال 1934 تاسیس شد. دانشگاه ویتبسک دارای 6 ساختمان دانشگاهی، 15 سایت بالینی، 7 خوابگاه، 3 غذاخوری، زمین ورزشی، استادیوم و مرکز سلامت و تناسب اندام برای دانشجویان است. این دانشگاه به امکانات مدرن آموزشی و پژوهشی مجهز است و از روش های آموزشی نوآورانه برای آموزش دانشجویان خود استفاده می کند. طول دوره تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه ویتبسک 6 سال است و زبان آموزش روسی و انگلیسی است. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه 4200 دلار در سال برای آموزش به زبان روسی و 4900 دلار در سال برای آموزش به زبان انگلیسی است.

دانشگاه پزشکی گرودنو GrSMU 

دانشگاه دولتی گرودنو، یکی دیگر از دانشگاه های برتر پزشکی بلاروس است که در سال 1958 تاسیس شد. این دانشگاه با هدف بهبود خدمات بهداشتی و فراهم کردن آموزش پزشکی در نواحی غربی بلاروس تاسیس شد. در زمان تاسیس، دانشگاه با 250 دانشجوی پزشکی کار خود را شروع کرد. از سال 1995 دانشگاه گرودنو پذیرش دانشجویان بین المللی را شروع کرد و در سال 2003 اولین دوره آموزشی مخصوص دانشجویان بین المللی در دانشگاه ارائه شد. اکنون دانشگاه گرودنو 750 دانشجوی بین المللی از 35 کشور جهان دارد. در این دانشگاه نیز دوره مقدماتی یک ساله به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شود.

دانشگاه پزشکی دولتی گومل  GSMU

دانشگاه دولتی پزشکی گومل یا GSMU، یکی دیگر از برترین دانشگاه های پزشکی بلاروس است که در سال 1990 در شهر گومل تاسیس شد. دوره پزشکی در این دانشگاه نیز به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شود. نکته مهم این است که برای تحصیل پزشکی در این دانشگاه، حتی به زبان انگلیسی، نیازی به ارائه مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل نخواهید داشت. برای ورود به دانشگاه نیز تنها ارائه مدارک شناسایی، سابقه تحصیلی و شرکت در مصاحبه ورودی کافی است.

این دانشگاه در مرکز شهر قرار گرفته و توسط 18 کلینیک که در سراسر شهر قرار دارند احاطه شده است. از زمان تاسیس تا کنون این دانشگاه بیش از 1500 پزشک را به جهان هدیه کرده است. سیستم آموزشی دانشگاه متشکل از 250 استاد و اعضای کادر آموزشی، 36 دپارتمان، آزمایشگاه و یک کتابخانه بزرگ است. ساختمان اصلی دانشگاه گومل دارای آزمایشگاه بالینی مخصوص به خود است که در آن انواع خاصی از بیماری های غدد، قلب، سیستم ایمنی، چشم پزشکی، انکولوژی و هماتولوژی تشخیص داده می شوند.

مهاجرت تحصیلی با فرداد دانش پاسارگاد
مهاجرت تحصیلی با فرداد دانش پاسارگاد

زبان تحصیل پزشکی در بلاروس

رشته پزشکی در بلاروس به دو زبان روسی و انگلیسی آموزش داده می شود. علاوه بر مزایای تحصیل و مهاجرت به بلاروس شرایط پذیرش آسان و عدم نیاز به تمکن مالی، امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، یکی دیگر از دلایل جذابیت بلاروس در میان دانشجویان بین المللی است. 

خوابگاه های دانشجویی بلاروس

هر 4 دانشگاه پزشکی بلاروس به دانشجویان خود خوابگاه ارائه می دهند. خوابگاه ها دارای سرویس های بهداشتی، حمام، اتاق مطالعه و خشکشویی هستند و محل قرارگیری آنان معمولا در نزدیکی دانشکده پزشکی است. همه امکانات رفاهی با فاصله کم از خوابگاه در دسترس هستند و بازسازی و تعمیر تجهیزات خوابگاه به صورت مرتب انجام می شود. هزینه خوابگاه نیز بین 50 تا 70 دلار در ماه است.

اخذ بورسیه تحصیلی
اخذ بورسیه تحصیلی

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در بلاروس

یکی از اصلی ترین فاکتورهای انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت تحصیلی، هزینه های زندگی و تحصیل در آن کشور می باشد که خوشبختانه هزینه های زندگی و تحصیل در بلاروس نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. شهریه رشته پزشکی در 4 دانشگاه برتر بلاروس به صورت زیر است:

شهریه تحصیل به زبان انگلیسی

 

شهریه تحصیل به زبان روسی

 

دانشگاه
5500 دلار در سال

 

4600 دلار در سال

 

دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس

 

4900 دلار در سال

 

4200 دلار در سال

 

دانشگاه پزشکی ویتبسک

 

4700 دلار در سال

 

4000 دلار در سال

 

دانشگاه پزشکی گرودنو

 

نزدیک به 4600 دلار در سال

 

4200 دلار در سال

 

دانشگاه پزشکی گومل

 

 

تحصیل رایگان در بلاروس

 

علاوه بر شهریه دانشگاه، شهریه دوره های مقدماتی یا پادفک نیز وجود دارد. شهریه این دوره معمولا برای آموزش به زبان روسی به 2500 دلار در سال و برای آموزش به زبان انگلیسی به 3300 دلار در سال نزدیک است.

به طور میانگین هزینه زندگی در بلاروس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین تر است. معمولا برای زندگی دانشجویی (خورد و خوراک و حمل و نقل) در بلاروس شما به سرمایه ای در حدود 200 تا 500 دلار برای هر ماه نیاز خواهید داشت. 

سوالات متداول

آیا می توانم برای دریافت اقامت دائم بلاروس اقدام کنم؟

بله، یکی از مزیت های بلاروس این است که پس از 3 سال تحصیل در آن می توانید برای دریافت اقامت دائم آن اقدام کنید.

آیا مدرک پزشکی بلاروس در اروپا معتبر است؟

در سال 2015 بلاروس به پیمان بلونیا پیوست  و از آن زمان به بعد مدارک این کشور در سراسر اروپا و جهان به رسمیت شناخته می شوند.

آیا برای تحصیل پزشکی بورسیه وجود دارد؟

خیر. در بلاروس برای تحصیل پزشکی بورسیه تحصیلی وجود ندارد.

سخن آخر

بلاروس کشوری است زیبا با مناظر طبیعی فوق العاده و رودخانه های فراوان. در این کشور شما می توانید به راحتی پذیرش رشته پزشکی بگیرید و با کمترین هزینه ممکن در یک کشور اروپایی زندگی کنید، فقط پس از سه سال تحصیل، اقامت دائم کسب کنید و از دیگر مزایای زندگی در یک کشور اروپایی بهره ببرید. پس از کسب اقامت دائم بلاروس و پایان تحصیلاتتان، برای دستیابی به رویاهای بزرگتر مانعی پیش روی شما وجود ندارد و می توانید برای ادامه تحصیل یا کار در هر یک از کشورهای جهان اقدام کنید یا در بلاروس بمانید و به کار مشغول شوید. 

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به بلاروس موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است. در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت به بلاروس، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی بلاروس هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx