Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بهترین کشورها برای تحصیل رایگان 2024

تحصیل رایگان در خارج از کشور، یک روش عالی برای رسیدن به آینده ای بهتر و روشن تر است. دستیابی به این هدف می تواند فرصت های زیادی پیش روی شما قرار دهد و زندگی شما را برای همیشه متحول کند. اما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کدام کشورها می توانید به صورت رایگان یا ارزان تحصیل کنید؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و بهترین کشورها برای تحصیل رایگان را معرفی کنیم. دقت کنید در این مقاله زمانی به تحصیل رایگان اشاره می کنیم، منظور تحصیل بدون نیاز به پرداختن شهریه است و نکته مهمی که باید نظر بگیرید این است که در زمان تحصیل در یک کشور خارجی، دانشجویان هزینه های دیگری نیز دارند. مانند هزینه های اسکان، خورد و خوراک، بیمه و حمل و نقل و غیره. پس حتی اگر تحصیل شما رایگان باشد، باید توانایی پوشش هزینه های دیگر را داشته باشید. 

چندین کشور محدود در دنیا وجود دارد که دانشجویان ایرانی می توانند در آن ها به آموزش با کیفیت و رایگان دسترسی داشته باشند. از میان کشورهای مختلف جهان، تحصیل در آلمان، تحصیل در ایتالیا، تحصیل در روسیه، تحصیل در اسپانیا و تحصیل در بلاروس، برخی از بهترین گزینه های موجود برای رسیدن به تحصیل رایگان یا ارزان هستند. با این حال برای اینکه بتوانید به این کشورها مهاجرت موفق داشته باشید، نیاز است که با شرایط و قوانین پذیرش و تحصیل در این کشورها آشنا باشید. در این مقاله شما را به صورت خلاصه با شرایط تحصیل رایگان یا ارزان در این کشورها آشنا خواهیم کرد. 

زمان مطالعه: 10 تا 12 دقیقه

شرایط تحصیل رایگان در خارج از کشور

برای تحصیل ارزان یا رایگان در خارج از کشور دو راه وجود دارد؛ یا در کشورهایی که آموزش عالی را به صورت رایگان ارائه می دهند تحصیل کنید و یا برای اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کنید. برای اخذ بورسیه تحصیلی نیز معمولا به سوابق تحصیلی بسیار خوب نیاز دارید و در صورت وجود آزمون ورودی، باید نمرات خیلی خوبی کسب کنید.

از میان کشورهای جهان، کشورهای اروپایی در ارائه آموزش رایگان پیش قدم هستند. تنها مشکل این است که بیشتر کشورهای اروپایی که تحصیل در آنها رایگان است، از دانشجویان غیر اروپایی شهریه دریافت می کنند (به غیر از آلمان و فنلاند برای تحصیل به زبان فنلاندی). دانشجویان غیر اروپایی برای تحصیل در اکثر کشورهای جهان، باید شهریه بپردازند، حتی اگر تحصیل در آن کشور برای اکثریت رایگان باشد. به عنوان مثال نروژ یا اتریش، از کشورهایی هستند که تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی آن ها برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا رایگان است، اما دانشجویان غیر اروپایی باید برای تحصیل در این کشورها شهریه بپردازند. اما این موضوع نباید شما را دلسرد کند چرا که هنوز کشورهایی وجود دارد که تحصیل در آن ها، حتی برای دانشجویان ایرانی، می تواند رایگان یا ارزان باشد. با ما همراه باشید تا این کشور ها را به شما معرفی کنیم.

تحصیل رایگان در آلمان
تحصیل رایگان در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان 

در سال های اخیر درخواست مهاجرت تحصیلی به آلمان در میان دانشجویان ایرانی به شدت افزایش پیدا کرده است. علاوه بر رایگان بودن تحصیل، مواردی مانند کیفیت بالای آموزش، وجود دانشگاه های برتر، نرخ بالای اشتغال، کیفیت بالای زندگی و ثبات اقتصادی بالا، این کشور را به یکی از بهترین مقاصد ممکن برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است. تحصیل در آلمان برای همه دانشجویان رایگان است، اما فقط در دانشگاه های دولتی. تنها هزینه ای که دانشجویان در دانشگاه های دولتی آلمان می پردازند، هزینه ثبت نام ترم است که معمولا بیش از 300 یورو برای هر ترم نیست. البته ایالت بادن-وورتمبرگ تنها ایالت آلمان است که دانشجویان غیر اروپایی باید برای تحصیل در دانشگاه های دولتی آن نیز شهریه پرداخت کنند. 

نکته مهم در مورد آلمان، تفاوت سیستم آموزشی آن با ایران است. مدرک دیپلم ایران برای ورود به دانشگاه های آلمان کافی نیست و دانشجویان ایرانی برای ورود به دانشگاه های این کشور باید یک سال در یکی از کالج های این کشور تحصیل کنند. یک راه دیگر این است که دانشجویان ایرانی یک سال در یکی از دانشگاه های ایران تحصیل کنند، بیش از 38 واحد پاس کنند و پس از آن برای ورود به دانشگاه های آلمان اقدام کنند. مهاجرت تحصیلی به آلمان به مدرک زبان و تمکن مالی نیاز دارد. اکثر رشته های مقطع کارشناسی در این کشور به زبان آلمانی ارائه می شوند و مدرک زبان لازم برای تحصیل در این رشته ها، سطح B1 آلمانی است. البته اگر نخواهید در کالج تحصیل کنید، ممکن است از شما مدرک زبان B2 یا C1 آلمانی درخواست شود. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در آلمان، می توانید از صفحه تحصیل در آلمان بازدید کنید.

تحصیل رایگان در ایتالیا

ایتالیا یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل رایگان یا ارزان است. گرچه تحصیل در ایتالیا رایگان نیست؛ اما شهریه دانشگاه های این کشور بسیار مقرون به صرفه است. یکی از دلایلی که دانشجویان زیادی ایتالیا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می کنند، سیستم تعیین شهریه در دانشگاه های این کشور است. در بسیاری از دانشگاه های ایتالیا، شهریه دانشجو بر اساس درآمد خانواده او مشخص می شود و دانشجویانی که درآمد خانواده آن ها از مقدار مشخصی کمتر باشد، شهریه کمتری پرداخت می کنند. این موضوع یکی از بهترین ویژگی های سیستم آموزشی ایتالیا است و هزینه تحصیل برای دانشجویانی بین المللی را به شدت کاهش می دهد. دانشگاه بولونیا که قدیمی ترین دانشگاه جهان است؛ در این کشور قرار دارد و یکی از ارزان ترین دانشگاه های این کشور نیز به حساب می آید. دانشگاه پادوا، سینا و دانشگاه فلورانس نیز از دیگر دانشگاه های ارزان ایتالیا هستند.

اگر در اینترنت در مورد بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور تحقیق کنید، خواهید دید که هیچ کشوری به اندازه ایتالیا برای دانشجویان بین المللی بورسیه در نظر نگرفته است. در کنار بورسیه های دانشگاهی، بورسیه های استانی ایتالیا بهترین بورسیه های تحصیلی این کشور هستند و می توانند علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زندگی در ایتالیا را نیز کاهش دهند. برای آشنایی با این بورسیه ها، می توانید مقاله های “بورسیه استانی ایتالیا و “بورسیه تحصیلی ایتالیا” را مطالعه کنید.

اگر به تحصیل رشته هایی مانند مد و فشن، موسیقی، هنر یا معماری علاقه دارید، این کشور می تواند بهترین مقصد برای شما باشد. در واقع ایتالیا یکی از پایتخت های مد و فشن جهان است و برخی از برترین طراحان لباس جهان در دانشگاه های میلان، رم و فلورانس تحصیل کرده اند. اگر به تحصیل در این حوزه علاقه دارید، به شما مطالعه مقاله “بهترین دانشگاه های ایتالیا در رشته مد و فشن” را پیشنهاد می کنیم. 

تحصیل رایگان در کانادا

کانادا دارای یکی از برترین اقتصاد های جهان است و کیفیت زندگی در آن به شدت بالا است. از طرفی، برخی از برترین دانشگاه های جهان، مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا با رتبه های زیر 100 جهان در این کشور قرار دارند. پس جای تعجب نیست که کانادا به یکی از مقاصد اصلی و محبوب دانشجویان بین المللی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. اما آیا تحصیل رایگان در کانادا ممکن است؟ به طور کلی، دانشگاه های کانادا همگی شهریه محور هستند و چیزی به اسم تحصیل رایگان در این کشور وجود ندارد. تنها مورد استثنا، دانشجویان مقطع دکتری و پسا دکتری هستند که معمولا برای تحصیل در کانادا از اساتید خود فاند دریافت می کنند و می توانند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند.

با توجه به این موضوع، تنها راه دسترسی به تحصیل رایگان در کانادا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، اخذ بورسیه تحصیلی است. تعداد بورسیه های تحصیلی در کانادا زیاد نیست و رقابت برای کسب آن ها به شدت زیاد است. معمولا دانشجویانی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی کانادا می شوند، که از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار باشند. با این حال حتی اگر بتوانید یکی از بورسیه های تحصیلی این کشور را اخذ کنید، باید به فکر هزینه های زندگی در کانادا باشید. هزینه زندگی یک دانشجو در کانادا می تواند به 2600 دلار در ماه نیز برسد. به همین دلیل دانشجویانی که به دنبال تحصیل ارزان یا رایگان هستند، معمولا کانادا را در لیست کشورهای مقصد خود قرار نمی دهند.

بیشتر بخوانیم: تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

روسیه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان
روسیه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان

تحصیل رایگان در روسیه

اگر در مورد مهاجرت تحصیلی تحقیق کرده باشید، به احتمال زیاد اسم روسیه را شنیده اید. به خصوص اگر به تحصیل رشته های گروه پزشکی مانند پزشکی عمومی، دندانپزشکی یا داروسازی علاقه دارید. دانشگاه های روسیه از بهترین و معتبر ترین مراکز آموزشی جهان هستند و در زمینه آموزش عالی، استانداردهای بسیار بالایی را رعایت می کنند. در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، هزینه زندگی در روسیه مقرون به صرفه تر است و برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه، نیازی به ارائه تمکن مالی وجود ندارد. با این حال تحصیل در دانشگاه های روسیه رایگان نیست، اما وجود بورسیه های تحصیلی خاص، مانند بورسیه تحصیلی دولتی روسیه، می تواند تحصیل در این کشور را رایگان کند.

بهترین بورسیه در این کشور، بورسیه دولتی است که هر سال به هزاران دانشجو از سراسر جهان ارائه می شود. پرداخت کامل شهریه برای کل دوره تحصیل، هزینه خوابگاه و کمک هزینه زندگی، از مواردی هستند که بورسیه دولتی روسیه آن ها را پوشش می دهد. این بورسیه برای رشته های دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس است و معمولا برای اخذ آن، تسلط به زبان روسی یکی از الزامات اصلی است.

تحصیل رایگان در اسپانیا

اسپانیا یکی از زیباترین کشورهای اروپا است که به واسطه داشتن دانشگاه های برتر، طبیعت و سواحل جادویی، تاریخ جذاب و معماری فوق العاده اش، به یکی از محبوب ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. تحصیل در اسپانیا رایگان نیست، اما شهریه برخی از دانشگاه های این کشور به قدری ارزان است که می توان آن ها را رایگان در نظر گرفت. دانشجویانی که به تحصیل پزشکی در خارج از کشور علاقه دارند، می دانند که این رشته های از گران ترین رشته های تحصیلی هستند؛ اما در اسپانیا حتی شهریه رشته های پزشکی نیز ارزان است. تنها نکته ای که باید به آن دقت کنید، این است که همه دانشگاه های دولتی اسپانیا برای دانشجویان بین المللی ارزان نیستند. در برخی از دانشگاه های این کشور، شهریه ای که دانشجویان غیر اروپایی باید پرداخت کنند، از شهریه ای که دانشجویان اسپانیایی یا اروپایی می پردازند بیشتر است. پس باید در زمان انتخاب دانشگاه در اسپانیا به این نکته دقت کنید.

دانشگاه Complutense مادرید که یکی از برترین دانشگاه های اسپانیا و جهان است، رشته پزشکی را با شهریه 1240 یورو در سال (یعنی فقط 620 یورو برای هر ترم تحصیلی) ارائه می دهد. دانشگاه والنسیا یکی دیگر از دانشگاه های ارزان و برتر اسپانیا است که شهریه های آن حتی برای دانشجویان غیر اروپایی نیز به صرفه است. در این دانشگاه شهریه رشته هایی مهندسی کامپیوتر یا عمران، فقط 1040 یورو در سال است. اگر شهریه دانشگاه های اسپانیا را با کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا یا کانادا مقایسه کنید، می بینید که این کشور یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل ارزان است.

تحصیل رایگان در فنلاند

فنلاند به عنوان یکی از شادترین، امن ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان شناخته می شود و شهروندان این کشور از سطح رفاه اجتماعی بسیار بالایی برخوردار هستند. کیفیت بالای آموزش، محیط آموزشی پیشرفته و فرصت های تحقیقاتی گسترده، از مزایای اصلی تحصیل در فنلاند هستند و می توانند تجربه تحصیلی بی نظیری را برای دانشجویان فراهم کنند. در سال های گذشته تحصیل رایگان در فنلاند به یکی از جذاب ترین گزینه های ممکن برای دانشجویان غیر اروپایی تبدیل شده است. در فنلاند، دانشگاه ها برنامه های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی، فنلاندی و سوئدی ارائه می دهند، که تحصیل به زبان های فنلاندی و سوئدی در اکثر دانشگاه های دولتی برای تمام دانشجویان رایگان است. 

شرایط پذیرش برای تحصیل در فنلاند شامل ارائه مدارک تحصیلی معتبر، تسلط به زبان فنلاندی یا سوئدی و در برخی موارد شرکت در مصاحبه یا آزمون ورودی است. همچنین، ارائه مدارک تمکن مالی برای پوشش هزینه های زندگی در فنلاند نیز از الزامات اصلی دریافت ویزای دانشجویی این کشور است.

موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو به خارج از کشور
موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو به خارج از کشور

بورسیه های تحصیلی برای تحصیل رایگان

یکی از بهترین روش های ممکن برای دستیابی به تحصیل رایگان، استفاده از بورسیه های تحصیلی است. اکثر کشورهای جهان که مقصد دانشجویان بین المللی هستند، برای حمایت از دانشجویان بین المللی بورسیه های تحصیلی در نظر می گیرند. این بورسیه ها انواع مختلفی دارند، موارد مختلفی را پوشش می دهند و شرایط دریافت هر بورسیه نیز با بورسیه دیگر متفاوت است. بورسیه استانی ایتالیا و بورسیه تحصیلی دولتی روسیه، از بهترین بورسیه های موجود برای دانشجویان بین المللی هستند. این بورسیه ها علاوه بر پوشش کامل شهریه، هزینه اسکان و خورد و خوراک دانشجو را نیز پوشش می دهند. دانشگاه های اسپانیا نیز بورسیه های مختلفی را ارائه می دهند که در برخی موارد، تمام هزینه تحصیل دانشجو را پوشش می دهند. در وب سایت فرداد دانش پاسارگاد، بورسیه های تحصیلی محبوب ترین کشورهای جهان را توسط مقالات مختلف به شما معرفی کردیم که در زیر می توانید لیست این مقالات را مشاهده کنید.

 

سوالات متداول

تحصیل در کدام کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی رایگان است؟

تحصیل در آلمان برای تمام دانشجویان بین المللی رایگان است. در فنلاند نیز تحصیل در دوره هایی که به زبان فنلاندی آموزش داده می شوند برای دانشجویان همه کشورها رایگان است. 

کدام کشورهای جهان برای تحصیل ارزان مناسب هستند؟

کشورهایی مانند ایتالیا، بلاروس، روسیه، اسپانیا و لهستان، بهترین کشورها برای تحصیل ارزان هستند.

کدام کشورهای خارجی بهترین بورسیه های تحصیلی را ارائه می دهند؟

کشورهای ایتالیا، هلند و اسپانیا، برخی از بهترین بورسیه های تحصیلی را ارائه می دهند.

در کدام کشور اروپایی فرایند دریافت ویزای تحصیلی راحت تر است؟

برای دانشجویان ایرانی، روسیه راحت ترین و سریع ترین فرایند دریافت ویزای تحصیلی را دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. تنها هزینه ای که در دانشگاه دارید هزینه ثبت نام در هر ترم است که مقدار آن معمولا بیش از 300 یورو نیست.

سخن آخر

تحصیل رایگان در کشورهای مختلف فرصتی بی نظیر برای شما فراهم می کند تا به دنبال تحقق آرزوهای تحصیلی و شغلی خود در محیطی بین المللی و پویا باشید. با انتخاب کشور و دانشگاه مناسب، می توانید از مزایای آموزشی و فرهنگی بی شماری بهره مند شوید و تجربه ای غنی از تحصیل در خارج از کشور کسب کنید. از طریق بهره مندی از بورسیه ها و برنامه های حمایتی، می توانید هزینه های تحصیل و زندگی خود را مدیریت کنید و بدون نگرانی مالی، تمرکز خود را بر روی پیشرفت تحصیلی و حرفه ای خود قرار دهید. در این مقاله برخی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل رایگان یا ارزان را به شما معرفی کردیم. تحصیل در هر یک از این کشورها، می تواند راهی موثر برای دستیابی به موفقیت های بزرگ در آینده باشد.

اگر می خواهید در یکی از دانشگاه های برتر اروپا به صورت رایگان تحصیل کنید، هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس برقرار کنید تا پس از سنجش شرایط شما، بهترین گزینه های ممکن را به شما پیشنهاد دهیم.

 

Top Headers

Free Education

Free Education Abroad

Free Education in Germany

Free Education in Italy

Free Education in Canada

Free Education in Russia

Free Education in Spain

Scholarships for Free Education

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا