Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تمکن مالی چیست؟

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور دارید و در این زمینه تحقیق کرده باشید، به احتمال زیاد در مورد تمکن مالی چیزهایی شنیده اید. تمکن مالی همیشه یکی از چالش های مهاجرتی دانشجویان ایرانی بوده که با افزایش نرخ ارز در کشور، اهمیت این موضوع در مقایسه با گذشته چندین برابر شده است. در ماه های ابتدایی سال 2024، برخی از کشورها که مقاصد اصلی دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی هستند، میزان تمکن مالی مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی را افزایش داده اند. یکی از این کشورها هلند بود که میزان تمکن مالی آن از 11500 یورو به 14611 یورو افزایش پیدا کرد. با این حال، تمکن مالی نباید مانع مهاجرت تحصیلی و دسترسی دانشجویان به آموزش بین المللی باشد. 

یکی از راه های عبور از این چالش، تحصیل در کشورهایی است که تمکن مالی درخواست نمی کنند یا تمکن مالی کمتری نیاز دارند. به عنوان مثال تحصیل در روسیه و بلاروس که برای اخذ ویزای تحصیلی آنها نیازی به ارائه تمکن مالی نیست. با موسسه فرداد دانش پاسارگاد در این مقاله همراه باشید تا با مفهوم تمکن مالی و مقدار آن در کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی آشنا شوید. 

زمان مطالعه: 8 تا 10 دقیقه

نامه تمکن مالی بانکی
نامه تمکن مالی بانکی

تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی در واقع مجموعه ای از اسناد مالی است که دانشجویان بین المللی باید برای نشان دادن توانایی خود در پوشش هزینه های زندگی و تحصیل خود در خارج از کشور ارائه می دهند. این هزینه ها شامل هزینه تحصیل، زندگی، خورد و خوراک، اسکان، بیمه،  رفت و آمد و غیره می شود. پس میزان دقیق تمکن مالی برای تحصیل در کشورهای مختلف، یا حتی دانشگاه های مختلف در یک کشور، ممکن است متفاوت باشد. مبلغی که به عنوان تمکن مالی در بیشتر سایت ها اعلام می شود، در واقع فقط بخش هزینه های خورد و خوراک و اسکان را شامل می شود و دانشجویان فکر می کنند که شهریه تحصیلی، هزینه بیمه، هزینه بلیط و غیره، بخشی از تمکن مالی نیست؛ در صورتی که این موضوع اشتباه است. هنگام ارائه مدارک تمکن مالی به سفارت، باید علاوه بر هزینه های خورد و خوراک و اسکان، شهریه یک سال تحصیلی و تمامی هزینه های احتمالی دیگر را نیز در حساب خود داشته باشید. برای بخش هزینه های تحصیل، اگر از قبل شهریه سال اول را پرداخت کرده باشید، باید رسید پرداخت شهریه به دانشگاه را در کنار مدارک تمکن مالی ارائه دهید. اثبات تمکن مالی، یک گام مهم در فرایند درخواست ویزا است، زیرا به سفارت و موسسات آموزشی اطمینان می دهد که دانشجو منابع مالی کافی برای حمایت از خود را دارد. در ادامه مقاله چندین مثال به شما ارائه خواهیم داد تا با تمکن مالی در کشورهای مختلف به خوبی آشنا شوید.

مدارک لازم جهت دریافت نامه و گواهی تمکن مالی:

  • کارت ملی درخواست دهنده
  • اصل یا کپی پاسپورت فرد متقاضی
  • اصل وکالت نامه نماینده قانونی در صورت وکالت به غیر
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی 

انواع روش ارائه تمکن مالی

دو روش اصلی برای اثبات تمکن مالی وجود دارد: صورت حساب بانکی و نامه دریافت بورس تحصیلی. مدارک صورت حساب بانکی یا باید به نام دانشجو باشد یا حمایت کننده مالی او مانند پدر یا مادر.

نامه دریافت بورس تحصیلی توسط نهاد ارائه دهنده بورس برای دانشجو صادر می شود. این نامه در صورتی به عنوان مدرک تمکن مالی قابل قبول است، که شامل کمک هزینه نقدی برای پوشش تمام هزینه های زندگی و تحصیل دانشجو باشد. اگر بورسیه تحصیلی به صورت کامل تمکن مالی را پوشش دهد، دیگر نیازی به ارائه مدارک حساب بانکی سنگین و زیاد از سوی دانشجو وجود ندارد، با این حال دانشجو باید بتواند نشان دهد که برای ماه اول می تواند به طور کامل تمام هزینه های خود را پوشش دهد، چرا که ممکن است پرداخت بورسیه تحصیلی از ابتدای ماه دوم ورود دانشجو به کشور انجام شود. اگر بورسیه تحصیلی فقط بخشی از هزینه زندگی و تحصیل دانشجو برای یک سال تحصیلی را پوشش دهد، دانشجو باید باقیمانده مبلغ لازم را به صورت پرینت حساب بانکی به سفارت ارائه دهد.

در تصویر زیر می توانید مبلغ تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی برخی از کشورهای جهان را مشاهده کنید. در ادامه مقاله نیز میزان تمکن مالی در برخی دیگر از کشورهای محبوب جهان برای مهاجرت تحصیلی (آلمان، اسپانیا، ایتالیا، روسیه و کانادا) را با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد. 

دقت کنید که این اعداد فقط میزان تمکن برای هزینه های زندگی و خورد و خوراک است و شهریه رشته تحصیلی، بیمه یا هزینه های دیگر را باید به آنها اضافه کنید. از طرفی این مقدار ممکن است در برخی از شهرهای یک کشور کمتر یا بیشتر باشد، چرا که هزینه زندگی در همه شهرهای یک کشور یکسان نیست.

کشور تمکن مالی برای یک سال تحصیلی
استرالیا 19537 دلار در سال
چین 2500 دلار در سال
جمهوری چک 16000 دلار در سال
فنلاند 7280 دلار در سال
فرانسه 7980 دلار در سال
ایرلند 10680 دلار در سال
ژاپن 12970 دلار در سال
نیوزلند 11840 دلار در سال
پرتغال 10500 دلار در سال
انگلستان 20391 دلار در سال (برای تحصیل در لندن) و 15637 دلار در سال (برای دیگر شهرها)
سوئیس 23070 دلار در سال

چرا دانشجویان باید مدارک تمکن مالی ارائه دهند؟

هدف اصلی یک دانشجوی بین المللی از مهاجرت، تحصیل است. پس شرایط دانشجو نباید به گونه ای باشد که پس از مهاجرت، برای برطرف کردن نیازهای مالی خود، مجبور به کار شود. گرچه اجازه کار موقت در تمام کشورها به دانشجویان داده می شود، اما درآمد یک کار موقت به هیچ عنوان نباید منبع اصلی تامین نیازهای مالی یک دانشجو باشد. هدف از درخواست تمکن مالی نیز، اطمینان از توانایی دانشجو در برطرف کردن نیازهای مالی خود است. به همین دلیل، کشورهای مختلف برای اطمینان از اینکه دانشجو می تواند در طول دوره تحصیل به خوبی هزینه های زندگی خود را مدیریت کند و مشکلات مالی قرار نیست در فرایند آموزش او تداخلی ایجاد کند، از دانشجو درخواست مدارک تمکن مالی می کنند.

تمکن مالی اعضای خانواده

در شرایط بسیار خاص و تنها در تعداد محدودی از کشورهای جهان، دانشجویان بین المللی می توانند همراه با خانواده مهاجرت تحصیلی کنند. دانشجویانی که قصد دارند در زمان مهاجرت تحصیلی، اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشند (همسر، فرزندان یا پدر و مادر)، باید علاوه بر ارائه مدارک تمکن مالی خود، مدارک تمکن مالی لازم برای اعضای خانواده را نیز فراهم کنند. معمولا مبلغ تمکن مالی برای همسر یا والدین، برابر با تمکن لازم برای خود دانشجو است؛ اما تمکن لازم برای فرزندان خردسال معمولا کمتر است. برای اطمینان از این موضوع باید سایت سفارت کشور مورد نظر را بررسی کنید.

تحصیل در روسیه بدون تمکن مالی، بدون نیاز به مدرک زبان و بدون شرط سنی و معدل
تحصیل در روسیه بدون تمکن مالی، بدون نیاز به مدرک زبان و بدون شرط سنی و معدل

تحصیل بدون تمکن مالی در روسیه

کشورهای زیادی وجود ندارد که بتوان بدون ارائه مدارک تمکن مالی، ویزای تحصیلی آن ها را دریافت کرد. اما اگر در جست و جوی مهاجرت تحصیلی آسان و دسترسی به تحصیل با کیفیت و با ارزش هستید، روسیه و بلاروس بهترین کشور هایی هستند که می توانید بدون ارائه تمکن مالی به آنها مهاجرت تحصیلی کنید. روسیه با داشتن برخی از برترین دانشگاه های جهان، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رشته های گروه پزشکی و مهندسی است. برترین دانشگاه روسیه، دانشگاه لومونوسوف مسکو است که در رتبه 87 برترین دانشگاه های جهان قرار دارد.

در روسیه نیازی به ارائه تمکن مالی نیست و با پرداخت شهریه سال اول، هزینه بیمه، آزمایشات و دیگر هزینه ها، می توانید موفق به اخذ ویزای تحصیلی روسیه را در سریع ترین زمان ممکن شوید. در مقایسه با دیگر کشورهای برتر جهان، شرایط دریافت ویزا و اخذ پذیرش تحصیلی روسیه بسیار مطلوب تر است. به عنوان مثال در این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان یا شرکت در آزمون های عجیب و سخت نیست. آزمون ورودی دانشگاه های روسیه، با توجه به رشته انتخابی، معمولا از یک یا دو درس دوره دبیرستان است. سنجش زبان دانشجویان نیز در اکثر موارد توسط یک مصاحبه آنلاین انجام می شود و نیازی به ارائه مدرک زبان نیز وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با آزمون های ورودی در روسیه، کافی است مقاله “معرفی آزمون ورودی برای دانشگاه های روسیه” را مطالعه کنید.

علاوه بر این، در روسیه بورسیه های تحصیلی مختلفی وجود دارد که می توانند هزینه های دانشگاه یا زندگی در روسیه را پوشش دهند. برای آشنایی با شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی روسیه، می توانید مقاله بورسیه تحصیلی روسیه، بورسیه تحصیلی دولتی روسیه و دریافت بورسیه فول فاند روسیه را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانیم: شرایط اپلای دانشگاه های روسیه

تحصیل بدون تمکن مالی در بلاروس

یکی دیگر از کشورهای برتر جهان برای مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی، بلاروس است. علاوه بر عدم نیاز به ارائه تمکن مالی، هزینه های زندگی در این کشور به حدی پایین است که این کشور را به یکی از ارزان ترین کشورهای اروپا تبدیل کرده. هزینه یک زندگی دانشجویی در بلاروس کمتر از یک دوم هزینه های زندگی در دیگر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، انگلیس و هلند است.

اگر به تحصیل در بلاروس علاقه دارید، دانشگاه دولتی بلاروس با کسب رتبه 387 جهان، بهترین دانشگاه این کشور برای مهاجرت تحصیلی است. از آنجا که شرایط تحصیل و پذیرش رشته های پزشکی در بلاروس شباهت زیادی به روسیه دارد، این کشور نیز یک مقصد فوق العاده برای تحصیل پزشکی است. دانشگاه پزشکی دولتی گرودنو، دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس، دانشگاه علوم پزشکی ویتبسک و دانشگاه پزشکی گومل، چهار دانشگاه برتر این کشور برای تحصیل رشته پزشکی هستند.

بیشتر بخوانیم: شرایط زندگی در بلاروس

تمکن مالی برای تحصیل در اسپانیا 2024

اسپانیا یکی از کشورهای ارزان اروپا به حساب می آید که دارای برخی از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های جهان است. تحصیل در اسپانیا مزایای بسیار زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها، اخذ ویزای شنگن، تحصیل در دانشگاه های برتر جهان و ورود به بازار کار اتحادیه اروپا پس از فارغ التحصیلی است. یکی دیگر از مزیت های تحصیل در اسپانیا، مناسب بودن مبلغ تمکن مالی آن در مقایسه با دیگر کشورهای اروپا و جهان است. 

مبلغ تمکن مالی برای دانشجویان غیر اروپایی که قصد تحصیل در اسپانیا را دارند، بر اساس شاخص درآمد یا IPREM محاسبه می شود. شاخص درآمد یا نرخ IPREM برای سال 2024، 20 یورو در روز یا 600 یورو در ماه (650 دلار) مشخص شد. دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه های اسپانیا در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل کنند، باید مدارک تمکن مالی را برای یک سال ارائه دهند. میزان دقیق تمکن مالی برای هر شخص متفاوت است. علاوه بر 7200 یورو برای هزینه های خورد و خوراک، باید مبلغ شهریه برای یک سال تحصیلی، هزینه بیمه، هزینه بلیط مسافرت به اسپانیا (یا رسید بلیط خریداری شده) و دیگر هزینه های ممکن را به آن اضافه کنید. با وجود اینکه نرخ IPREM به طور رسمی 600 یورو در ماه اعلام شده، اما با توجه به هزینه های زندگی در این کشور، سفارت اسپانیا معمولا تمکن مالی بین 800 تا 1000 یورو در ماه را از شما درخواست خواهد کرد. برای آشنایی با دیگر هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا، پیشنهاد می کنیم مقاله هزینه ها و شرایط زندگی دانشجویی در اسپانیا را مطالعه کنید. 

تمکن مالی برای تحصیل در ایتالیا 2024

ایتالیا یکی از بهترین و فوق العاده ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی است. در ایتالیا همه چیز در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. از طبیعت، تاریخ، فرهنگ و هنر گرفته تا موزه ها و آثار باستانی و معماری شهرها و خیابان ها. اما آنچه دانشجویان بین المللی را به ایتالیا جذب می کند، دسترسی به برخی از برترین دانشگاه های جهان و امکان تحصیل ارزان یا حتی رایگان است. هزینه ماهانه زندگی و خورد و خوراک در زمان تحصیل در ایتالیا، 448 یورو در ماه یا 5376 یورو (5825 دلار) در سال است. علاوه بر 5376 یورو که هزینه خورد و خوراک برای یک سال است، دانشجویان باید مبلغ شهریه برای یک سال تحصیلی، هزینه بیمه و دیگر هزینه های ممکن را به آن اضافه کنند و به عنوان مدارک تمکن مالی به سفارت ایتالیا ارائه دهند.

همان طور که گفتیم، یکی از روش های ارائه مدارک و نامه تمکن مالی، کسب بورسیه تحصیلی است. در میان کشورهای جهان، ایتالیا بهشت دریافت بورسیه های تحصیلی است. تقریبا 90 درصد دانشجویان بین المللی که به ایتالیا مهاجرت تحصیلی می کنند، یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا را دریافت می کنند. بورسیه دولتی و بورسیه استانی ایتالیا، بهترین بورسیه هایی هستند که می توانند برای پوشش کامل یا بخشی از تمکن مالی ارائه شوند. برای آشنایی کامل با بورسیه های تحصیلی در ایتالیا، می توانید مقاله بورسیه تحصیلی ایتالیا را مطالعه کنید.

در ایتالیا، علاوه بر بورسیه های دولتی، استانی و بین المللی، بورسیه های دانشگاهی نیز وجود دارد. مانند بورسیه دانشگاه پاویا که یکی از مراکز برتر و محبوب برای تحصیل در ایتالیا است. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با بورسیه های مختلف این دانشگاه، مقاله بورسیه های تحصیلی در دانشگاه پاویا را مطالعه کنید.

تمکن مالی برای تحصیل در آلمان 2024

احتمالا با شنیدن جمله تحصیل در آلمان، اولین چیزی که به آن فکر می کنید، تحصیل رایگان باشد؛ اما حتی تحصیل در آلمان نیز کاملا رایگان نیست. تحصیل در تمامی دانشگاه های دولتی آلمان رایگان و بدون پرداخت شهریه است، اما هزینه های یک دانشجوی بین المللی تنها در شهریه دانشگاه خلاصه نمی شود. بخش دیگر و حتی بزرگ تر هزینه های یک دانشجوی بین المللی، هزینه های زندگی است. دولت آلمان برای اطمینان از توانایی دانشجویان در پرداخت هزینه های زندگی، مدارک تمکن مالی را درخواست می کند. برای سال تحصیلی 2025-2024، میانگین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، 934 یورو در ماه یا 11208 یورو (12153 دلار) در سال است. این مبلغ برای ایالت ها و شهرهای مختلف آلمان متفاوت است ولی معمولا بین 8000 یورو برای شهرهای ارزان و 12000 یورو برای شهرهای گران قیمت است. دانشجویان برای تحصیل در آلمان باید علاوه بر هزینه خورد و خوراک و زندگی، هزینه های بیمه، حق ترم سال اول و دیگر مواردی که از سوی سفارت یا دانشگاه مشخص می شود را به عنوان تمکن مالی ارائه دهند.

با وجود رایگان بودن دانشگاه های آلمان، تعدادی بورسیه تحصیلی در این کشور وجود دارد که می توانند برای پوشش کامل یا بخشی از هزینه های زندگی مفید باشند و به عنوان مدارک تمکن مالی ارائه شوند. برای آشنایی با بورسیه های تحصیلی آلمان، می توانید از مقالات بورسیه تحصیلی دانشگاه های آلمان و بورسیه های فول فاند آلمان بازدید کنید.

تمکن مالی برای تحصیل در کانادا 2024

کانادا به دلیل داشتن اقتصاد پویا، دانشگاه های برتر، کیفیت بسیار بالای زندگی و سیستم درمان فوق العاده، یکی از برترین مقاصد جهان برای مهاجرت تحصیلی، کاری و حتی سرمایه گذاری است. تمکن مالی کانادا در مقایسه با تعداد زیادی از کشورهای اروپایی بیشتر است. برای سال 2024، یک دانشجو که قصد تحصیل در خارج از ایالت کبک را دارد، باید نشان دهد که علاوه بر شهریه سال اول و هزینه سفر به کانادا، مبلغ 20635 دلار کانادا یا 15085 دلار آمریکا را در حساب بانکی خود دارد. دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، موظف هستند صرف نظر از مدت دوره یا مقطع تحصیلی که در آن ثبت نام کرده اند، توانایی مالی خود برای یک سال را نشان دهند.

میزان تمکن مالی درخواستی برای دانشجویانی که قصد دارند در یکی از دانشگاه های ایالت کبک تحصیل کنند، کمتر از دیگر ایالت های کانادا است. تمکن مالی لازم برای تحصیل در این ایالت، 15078 دلار کانادا یا 11022 دلار آمریکا برای یک سال است که باید با شهریه و دیگر هزینه های تحصیل و زندگی و سفر جمع شود. 

سوالات متداول

تمکن مالی چیست؟

تمکن مالی، یک سند مالی است که نشان می دهد دانشجو می تواند در زمان تحصیل در یک کشور خارجی، تمام هزینه های مختلف زندگی و تحصیل را پرداخت کند.

آیا می توانیم از سند خانه یا ماشین به عنوان تمکن مالی استفاده کنیم؟

خیر. تمکن مالی تنها به صورت سپرده حساب بانکی قابل قبول است. 

از چه مدارکی می توانیم به عنوان تمکن مالی استفاده کنیم؟

علاوه بر حساب بانکی، نامه دریافت بورسیه تحصیلی نیز می تواند به عنوان مدرک تمکن مالی ارائه شود.

آیا مدارک تمکن مالی را هر سال باید ارائه دهم؟

این موضوع بستگی به کشوری مقصد شما دارد. اما در اکثر کشورها مدارک تمکن مالی باید هر سال ارائه شوند.

آیا مدارک تمکن ملی باید حتما به ارز کشور مقصد باشد؟

این یک الزام نیست و معمولا حساب بانکی ریالی، قابل قبول است. اما برای اطمینان از این موضوع، باید سایت سفارت کشور مورد نظر را بررسی کنید.

سخن آخر

تحصیل در خارج کشور، در کنار داشتن فواید و مزایای بسیار زیاد، چالش های مخصوص به خود را نیز دارد. یکی از مهم ترین چالش های مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان ایرانی، موضوع گواهی تمکن مالی است. اکنون می دانید که قوانین و میزان تمکن مالی در هر کشور متفاوت است و برای عبور از این چالش نیز راه های مختلفی وجود دارد. مانند کسب بورسیه تحصیلی یا مهاجرت تحصیلی به کشورهایی که از دانشجویان بین المللی درخواست تمکن مالی نمی کنند. اگر در زمینه مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، می توانید از بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید یا با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس برقرار کنید.

 

Top Headers

What is Proof of Funds?

Why do countries require proof of funds from students?

Study in Russia without proof of funds

Study in Belarus without proof of funds

Proof of Funds for Studying in Spain 2024

Proof of Funds for Studying in Italy 2024

Proof of Funds for Studying in Germany 2024

Proof of Funds for Studying in Canada 2024

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا